ELEGANSE

ELEGANSE: Man blir rett og slett glad og i godt humør bare av å se på VW CC. (Alle foto: Øivind Skar)

En bil for alle med stil

Den er elegant, men det innvendige følger ikke helt det ytre.

LEKKER

LEKKER: VW CC er minst like lekker som Mercedes CLS.

AUTOMATIKK

AUTOMATIKK: Det er bare å strekke fram beinet så går lokket opp, vel å merke om du har nøkkelen i lomma.

BARE GLASS

BARE GLASS: Flott med rammeløse vinduer.

BAK RATTET

BAK RATTET: Fin finish, men ikke like flott som hos Audi.

STRØM

STRØM: Kjekt at bilen kan leveres med 230 volt strømuttak.

NOK LYS

NOK LYS: Diodelysene er blitt enhver bils signatur.

Det skal godt gjøres å få en bil til å se finere ut enn den egentlig er. VW har klart det med CC, som før het Passat CC. Opprinnelig rappet VW hele konseptet fra Mercedes.

Folkebil

Problemet er bare det at en VW verken kan eller skal være noe annet enn en folkebil. Det er grunntanken bak merket. For det mer snobbete segmentet har konsernet blant annet Audi. Derfor forstår vi ikke kjempefolkevogna Phaeton, og vi forstår ikke CC. De burde begge vært en Audi. Audi har ikke har noe i nærheten av en så linjelekker bil som CC.

Misforstå oss rett. Lekkert design koster ikke nødvendigvis mer enn det som er mindre lekkert. Og noen mennesker betaler gladelig litt ekstra for å snobbe ned. For dem er CC et godt alternativ. Her kjøres det standsmessig, men emblemet sier at det ikke koster skjorta.

For andre igjen handler det om å ha noe vakkert å se på før herligheten bestiges og tas ut i trafikken.

Hva slags bil snakker vi om?

En firedørs kupe med rammeløse vinduer og et baksete trangere enn baksetet i en vanlig Passat. Her har VW til fulle prioritert form framfor funksjon. Likevel er det plass til ganske røslige folk i baksetet, og bagasjerommet laster fortsatt et halvt flyttelass.

Hvordan er den å kjøre?

Synet bedrar. Dette ser herlig lovende ut, men egentlig kjører CC omtrent som en tilsvarende motorisert Passat. Men så lenge kjøringen foregår med et stort smil om munnen, oppleves alt bedre.

Hva er under panseret?

For Norges vedkommende vil 140 hk diesel med direktesjaltet (DSG) girkasse være mest aktuelt. Samme motor kommer også med 4x4, men foreløpig ikke i kombinasjon med DSG. Det er først et tilbud med 170 hk under panseret.

La oss så komme med vår våte drøm: V6, 3,0 liter/300 hk og 4x4. Herlig å kjøre og uselgelig i Norge på grunn av prisen.

Hva gjør den spesiell?

Se på bilen, og du skjønner hva vi mener. I tillegg er det ikke lov å røyke i VW CC. Askebeger koster 200 kroner ekstra. Strålende!

Hva er bilens svakheter?

At den heter VW og ikke Audi. Det gjør at det innvendige ikke helt følger det ytre. Men med Audis ringer i grillen ville prisen vært minst 100.000 kroner høyere.

Hvem passer den for?

Alle med sans for stil og som ikke har altfor kompliserte transportbehov.

Hva koster den?

Fra 382.200 kroner. Legg så på 32.000 kroner for Carat utstyrspakke, og du har en så godt som komplett bil.

Konkurrenter?

Audi A4, BMW 3-serie, Ford Mondeo sedan, Mercedes C-klasse, Opel Insignia, Volvo S60. VW tror de kan selge 200 biler i året i Norge.

Når i Norge?

I mars.

 
()