YARIS

YARIS: Testvinner og beste Yaris til nå. (Alle foto: Øivind Skar)

Kjapp og lettkjørt småbil

Små marginer mellom bestselgeren VW Polo og nyhetene Yaris og Rio.

SMÅBILER I TEST

SMÅBILER I TEST: Toyota Yaris, VW Polo og Kia Rio.

POLO

POLO: R-line styling er lekkert, men neppe verd prisen.

RIO

RIO: Rimelig og klart best garanterte bil.

YARIS

YARIS: Lett å bli glad i. Lettkjørt og kjapp med 99 hk motor.

FORBRUK

FORBRUK: Navigasjons-/ryggekameraskjerm hvor gjennomsnittsforbruket også kan avleses hvert minutt.

Alle disse småbilene er er utstyrt med bensinmotor. I utgangspunktet er det biler med tung kvinneappell, som primært er utviklet for single og for å være familiens bil nummer to. Samtidig har bilene i denne klassen vokst slik at de fint kan fungere som bil nummer én for par og små familier uten altfor store transportbehov.

Like store

De tre bilene i testen er omtrent like store innvendig og har tilnærmet like stort bagasjerom. Samtidig er de alle sammen enkle å parkere og rimelige i drift. Men det skal ikke skjules at Rio og Polo stikker i litt forskjellig retning. Rio scorer stort på gunstig pris og god garanti. Polo er mer til bil, men du betaler titusener ekstra for den.

Toyota kuppet småbilklassen for ti år siden med Yaris. Denne eurojapaneren feide inn som et friskt pust og ble umiddelbart en favoritt, særlig blant kvinnelige bilkjøpere. Yaris var liten, men annerledes og funksjonell. Første året, det var i 2000, jafset Yaris til seg 5,1 prosent av alle som handlet ny bil. 4937 nordmenn kjøpte bilen og gjorde den til landets nest mest kjøpte bilmodell det året. Yaris holdt seg på topp i ti år.

I 2010 kom VW og feide vekk en noe sliten Yaris. De to siste årene har småbilklassen i stor grad handlet om VW Polo, en bil med – tro det eller ei – historie tilbake til 1975! Men i januar i år snudde det til Toyotas fordel. Yaris var igjen den nest mest kjøpte bilmodellen, og krigen er i gang.

Toyota Yaris

Generasjon tre av Yaris kjører i sirkler rundt forgjengeren. Dessuten har den et langt mer tiltalende interiør med bedre plastkvalitet. Videre leveres bilen med navigasjon, ryggekamera og gode seter. Men den er enklere bygd og tilbyr færre fikse seteløsninger enn forgjengeren.

Yaris trenger overraskende mye plass for å snu. Og automatgirkassen (CVT = kontinuerlig variabel transmisjon) blir vi ikke fortrolig med. Likevel tror Toyota at svært mange kommer til å velge Yaris nettopp med CVT-gir.

Yaris er lett å bli glad i fordi den er så lettkjørt og kjapp med 99 hk motor. Nettopp det enkle ved å eie og kjøre bilen gjør den til en vinner.

VW Polo

Med gunstigere pris kunne Polo kanskje vunnet testen. Selv med alt utstyret kan ikke 260.000 kroner forsvares for denne bilen. Den særs faste støtdempingen kler bilen bare middels godt og ødelegger for komforten.

Polo har mange fellestrekk med Yaris. Den er kvikk med sin nye 90 hk bensinmotor, og den er morsom å ratte. I Polo føler alle seg trygge. Men samtidig overøser ikke akkurat VW eierne med fiffige løsninger som gjør bilen spesielt smart.

Men la oss gi pluss for direktesjaltet girkasse, som i praksis fungerer som automatgir. Xenonlys gjør Polo til siktvinner. Godt varmeapparat gjør den raskt varm, men bevares så mye skitt bilen drar opp på bakluka.

Kia Rio

Rio fra koreanske Kia er testens utfordrer. Også Rio har lang fartstid i Norge, men nye modeller og offensiv satsing har gjort Kia til et langt mer spennende bilmerke. Samtidig som den er klart billigst og 70.000 rimeligere enn VW Polo (33.000 kroner lavere grunnpris), garanterer Kia også sine biler best. Sju års garanti betyr sju år med problemfritt bilhold. Slå den!

Alle biler burde hatt rattvarme. Rio er heldigvis blant dem som har det. Bilen svelger ikke unna tverrskjøter og ujevnheter i veien like godt som Yaris, men god lyddemping fra hjulopphenget trekker opp.

Rio er i det hele en svært positiv overraskelse og mer komfortabel enn sportslig.

 

På forsiden nå