BEST I KLASSEN: Robert Smeby (til venstre) og Even Karlsen i Toyota THH gleder seg stort over å bringe Lexus til Vestfold. Bilmerket slo nylig knockout på konkurrentene i NAFS Autoindeks-undersøkelse. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

Bringer Lexus-luksus til Vestfold

Toyota-forhandleren i Tønsberg tror vestfoldingene er klare for påkostet japansk luksus. Nå blir Lexus tilgjengelig for kresne bilister i hele fylket.
Jan Erik Hvidsten
Publisert 29.06.2012 kl 12:16 Oppdatert 29.06.2012 kl 12:16

Tips en venn på e-post:

www.tb.no Se alle biler



NYBYGG: Dette er tegningene av Toyota THHs nybygg i Tønsberg. På hjørnet bort mot høyre blir det egen Lexus-butikk.
LUKSUS: Lexus beveger seg i luksus-segmentet, blant annet med sedanen GS450hF. (Foto: Lexus)
LUKSUS: Interiøret på SUV-modellen RX450h. (Foto: Lexus)
UTVIDER: Jan Christian Holm i Lexus Norge er glad for at merket nå kommer til Vestfold. Han snuser også på et par-tre andre byer i Norge. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

LEXUS

  • Japansk luksusbil, introdusert på det amerikanske markedet i 1989.
  • Eies og produseres av Toyota.
  • Ble til etter en idé fra Toyota-sjefen om å konkurrere med luksusbil-produsentene.
  • Har i en årrekke vunnet driftssikkerhetstester i USA.
  • Vant nylig Norges Automobilforbunds undersøkelse Autoindeks. Best i samtlige kategorier.
  • Har vært solgt i Norge siden 1999.
  • Toyota THH i Tønsberg har nettopp fått forhandlerstatus for Vestfold .

Modellene oser kvalitet og komfort, påkostede materialer, lydanlegg du bare kan drømme om hjemme og utstyr mange av oss nesten ikke visste fantes. De oser eleganse utenpå, men enda mer når du åpner dørene. Litt diskret luksus, er kanskje en beskrivelse. Og så er driftssikkerheten enda høyere enn hos Toyota.

I NAFs store undersøkelse Autoindeks, slo Lexus nylig knockout på samtlige konkurrenter - i samtlige kategorier. Toyota ble nummer fire, bak et par andre prestisjemerker. Ingen dårlig total for den japanske bilfabrikken, altså.

USA-markedet

Det er nemlig Toyota som har skapt Lexus, ett av de nyere merkene i bilmarkedet i dag. Japanerne reiste til USA, bosatte seg i rike områder i blant annet California, og studerte hvordan bemidlede amerikanere levde. Målet var å gå inn i prestisje-segmentene i det amerikanske bilmarkedet.

Den romslige sedanen LS400 var første modell. Den ble lansert i 1989. Deretter fulgte SUV-modellen RX300, bilen som ifølge Lexus-folket har satt standarden for klassen der tyske konkurrenter som BMW X5 befinner seg. I dag strekker modellspekteret seg fra BMW 1-serie- og Audi A3-utfordreren CT200h, til store sedaner og SUVer.

Ny butikk

I går signerte Even Karlsen avtalen med Lexus Norge, som gjør Toyota THH på Sem til Lexus-forhandler i Vestfold. Toyota-forhandleren, som også har forretninger i Horten og Holmestrand, gleder seg stort til å bringe luksusmerket inn i de eksisterende lokalene, men enda mer til å åpne nybygget på Korten i Tønsberg.

Byggestart er rett rundt hjørnet, og offisiell åpning skjer etter planen ved påsketider i 2014. Da blir det Toyota-butikk i egne lokaler, og Lexus-forretning vegg i vegg. Nybygget i Kjelleveien blir på rundt 3.000 kvadratmeter, hvorav 400 kvadratmeter blir utstillingslokale for utsøkt japansk bil-luksus.

- Vi trenger mer plass, og vi trenger et mer moderne bygg. Ikke minst trenger en mer sentral plassering, sier Even Karlsen, administrerende direktør i Toyota THH og eierselskapet LTN Bilinvest AS, som står bak åtte Toyota-forhandlere i Vestfold og Trøndelag – inkludert Lexus-forhandleren i Trondheim.

Merkevare-fokus

Både Even Karlsen og Robert Smeby har bakgrunn fra salg av Lexus-biler. Sistnevnte er salgs- og markedsdirektør i Toyota THH. Even Karlsen jobbet i sin tid i landets første Lexus-forretning på Skøyen i Oslo, Smeby kom til Toyota THH fra dagens Oslo-forhandler på Storo.

KJØR ble nylig invitert med til Storo for å se hvordan Lexus-butikken i Tønsberg skal se ut. Japsenes merkevarebygging rundt bilmerket er satt veldig i system. Det finnes knapt en binders i salgslokalet som ikke inngår i en nøye gjennomtenkt standard.

- «The spirit og Lexus» er et begrep mange andre bilmerker studerer og forsøker å kopiere. Lexus er en eksklusiv merkevare som du ikke finner på hvert gatehjørne. Det skal kundene merke, både på hvordan de møtes og hva de ser og hører, sier Robert Smeby.

Internt i Toyota THH merker også de ansatte at et luksusmerke er på vei inn. Kravene fra Lexus Norge til forhandlernettet er ikke utpreget nådeløst. Resultatet er omfattende kursing av staben på Sem. Men både Even Karlsen og Robert Smeby skryter villig vekk av egen stab, og er ikke i tvil om at de ansatte er modne for å selge luksus.

Toyota THH blir den femte Lexus-forhandleren i Norge. Fra før av finnes forretninger i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Lexus Norge ønsker også å få på plass et par-tre forhandlere til innen 2015, opplyser salgs- og markedssjef Jan Christian Holm i Lexus Norge. Blant annet står Stavanger på ønskelisten.

Den første Lexus-satsingen i Norge skjedde fra forretningen på Skøyen, der Even Karlsen arbeidet. I 2007 åpnet så dagens lokaler på Storo. Lexus har ingen stor markedsandel, men det er heller ikke meningen, selv om kompaktbilen CT200h har solgt godt. Neste år kommer en ny IS200, en konkurrent i samme segment som Audi A4. Og i 2014 ruller en ny SUV på størrelse med Audi Q5 ut av samlebåndene.

Allergi-samarbeid

Alle modellene fra Lexus har hybrid drivlinje. Ingen av dem leveres med diesel. Dette er et utpreget miljøfortrinn for nærmiljøet ditt, mener Robert Smeby.

Etter eksplosjonen i antall dieselbiler i Norge de siste årene, har særlig storbyene begynt å merke svevestøv- og partikkel-problemer. Det har sogar vært foreslått å forby bruk av dieselbiler i storbyene på enkelte vinterdager.

Dieselmotorer slipper ut mindre Co2 enn bensinbiler, og er slik sett snillere med det globale miljøet. Men utslippene av NOX (nitrogenoksid) er betydelig lavere med kombinasjonen bensin og elmotor enn med diesel.

Lexus Norge og Norges Astma- og Allergiforbund har inngått et faglig samarbeid. Målet er et større fokus på lokal luftforurensing.
- Kjører du Lexus, kan du ha litt bedre samvittighet overfor nærmiljøet ditt, hevder Robert Smeby.