SNERTEN:

SNERTEN: – Liten, sporty og sexy, sier Ellen Andersen fra Stokke om den drøyt 20 år gamle Mazda roadsteren. (Foto: Claudio Mariconda)

Cabriolet til lavpris

En 20 år gammel Mazda kan fortsatt vekke varme følelser. Vi har sett på bruktmarkedet for toppløse biler.

SOMMERBIL:

SOMMERBIL: – For under 50.000 kan man jo ha denne som en reservebil på sommeren, mener Andersen. (Foto: Claudio Mariconda)

NY MOTOR:

NY MOTOR: Når bilen skyter fart, kommer smilet frem hos Andersen. (Foto: Claudio Mariconda)

KJØPSFELLEN:

KJØPSFELLEN: – Dårlig vedlikeholdt motor til taket kan koste 20.000 eller mer, Atle Nøstvik, senterleder i NAF Tønsberg. (Foto: Claudio Mariconda)

Vi valgte ut en Mazda MX Miata 1991-modell. Mazdas toseter er verdens mest solgte roadster, hyllet for kjøreegenskaper og lekenhet. Denne spesifikke bilen er det gjort en del med, og den selges for under 50.000 kroner. En morsom og sexy bil som appelerer til damene.

– Det er bilen til en kompis av oss. Utenom sjakkfargene er den er ganske lik bilen jeg hadde rundt 2000, forteller Ellen Andersen, som er skomaker og fotterapaut fra Stokke.

Facebook-knapp kommer her

Sitter lavt

Miataen har ikke så lav bakkeklaring som den kan gi inntrykk av. Den er marginalt lavere enn en Opel Omega. Du sitter likevel ikke høyt.

– Du får følelsen av at bilen vil slite med å komme over fartsdumper, men det er ikke noe problem. Vi har en Omega, og den er jo ikke stort høyere, når du ser nøye etter. Det kan være fordi man omtrent sitter på bakken, sier Andersen.

Lavt tyngdepunkt gir mer stabilitet. Bilen krenger lite i svingene. Den har forsterket understell og nyere motor.

– Den sitter som støpt i svingene. Morsom. Den er liten, sprek og ganske artig å kjøre, sier Andersen.

LES OGSÅ: Cabriolet til under 50.000

Vind i håret

Bilen er sort og hvit i et sjakk-tema. Også felgene er hvitlakkerte. Andersen vurderer designet. Sexy liten bil. Hun kunne godt tenkt seg dempede, mer entonede farger på interiøret.

– Den skal jo være slik. Bilen er jo tøff å se på, men jeg trives best med rene og duse farger, kanskje beige interiør, eller noe sånt. Så er det en smakssak med de vippelyktene. Men bilen er pen å se på, konkluderer hun.

Det blir luftig i åpen bil. Det kan være vanskelig og er ikke noe for pene frisyrer. Dette har Andersen en god løsning på.

– Jeg tar på meg caps og drar hestehalen ut bak når jeg skal på tur i åpen bil. Ellers pisker håret meg i ansiktet, forteller hun.

LES OGSÅ: Se opp for trekken

Elsker fart

Det står også nyanskaffet, eldre Mazda RX7 i dobbelgarasjen. Andersen spinner fort av i prat om Wankel-motoren og miljøet rundt det i Vestfold. Følelsen av fart og aksellerasjon får henne til å fryde seg.

– Det er en deilig følelse når bilen presser deg bakover. Da vi hentet RXen hadde ikke mannen min halv gass en gang, men så snakker vi om 4-500 hestekrefter også da, konstaterer hun.

Det er ikke en satt skomaker og en myk fotterapeut vi snakker om. Andersen har holdt på med taekwondo. Hun elsker biler, båter, sjøen, fart og mekanikeren sin. Sin samboer, for de som lurte. Nå har hun roadsteren hjemme i garasjen, for en kompis som har satt den ut for salg.

– Samboeren min har lurt på hva det er for noe med meg som har det med å ende opp med mekanikere. Eksen min var nemlig også mekaniker, humrer hun.

Dette bør du passe på

Ny eller gammel cab? Noen få ting er verdt å få med seg før kjøp. Senterleder Atle Nøstvik ved NAF-Tønsberg gir gjerne gode råd om hva du bør se etter når du skal kjøpe deg cabriolet.

– Det er ikke mye å si om det biltekniske med en cabriolet. Det er stort sett som å kjøpe en hvilken som helst bil. Men klart, noe er det jo, sier han.

Det er viktig å sjekke om motoren til kalesjen er tatt vare på, dersom bilen er utstyrt med dette.

– Det kan fort 20.000 eller gjerne mer om denne ryker. Det er en av fellene man kan gå i. Om det er skinn eller sky må man passe på å behandle dette, og selvsagt sjekke tilstanden til denne også ved kjøp, sier Nøstvik.

Eldre cab?

Om du vurderer en eldre type bør du ta deg tid til å hente informasjon vedrørende den spesifikke biltypen.

– Biler før midten av 80-tallet var ofte ikke stivet av nok. De som har kappet av taket på bilen, vet hvor mye stivhet man får av det. Men det er det altså ikke lov å gjøre uten videre, understreker senterlederen. Grundigere sjekk av biltypen kan også avsløre problemer med enkelte modeller.

– VW Beetle som er fire-fem år gammel er en relativ ny modell med en kjent feil. Det er en populær bil som hadde problemer med overføringen, eller manøvreringen av cab’en, for ikke å gå inn på årsakene til dette, sier Nøstvik.

 
()

Siste nytt