FRANSK LOOK:

FRANSK LOOK: I hovedsak er det useendet som gir assosiasjoner til Citroën-familien, i liten grad bilens øvrige karakter og kjøreegenskaper. (Foto: Leif Magne Flemmen)

Fransk på ville veier

Desto bedre veiene blir, jo bedre skal bilene være beregnet på de humpete forholdene som en gang var. ”Alle” skal ha SUV nå om dagen, og produsentene speeder opp for å ta igjen suksesser som Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX. Nå er også Citroën på hugget.

SØSKEN-LIKHET:

SØSKEN-LIKHET: Innvendig er Citroen C4 Aircrosser svært lik søstermodellen Mitsubishi ASX. (Foto: Leif Magne Flemmen)

Citroen C4 Aircrosser

  • Pris testbil: C4 Aircross HDi Exclusive 417.800,-
  • Motor testbil: 2,0 l/150 hk
  • Forbruk (blandet kjøring) 0,54 l/mil
  • Co2 utslipp: 147g/km
  • Pris billigste modell: 267.800,-

Nyskapningen Citroën C4 har fått tilleggsnavnet Aircross. Kanskje søker man å gi assosiasjoner til den myke og behagelige franske kjørekomforten. Men denne litt aggresivt utseende kompakt-SUV’en kjennetegnes lite av fransk raffinement. Den er på tøff og ”tung” og inngir den trygge følelsen du forventer å finne i en bil som er laget for ville veier.

Den som har kjørt Mitsubishi ASX kjenner seg igjen. Citroën C4 Aircross er nemlig skåret over samme lest, eller mer presist: Den kommer fra samme samlebånd som suksessrike ASX. Bilen er altså et fransk-japansk produkt.

Motoren er Citroëns egen, fraktet fra Frankrike til Japan, og tilbake igjen innpakket i Citroëns eget og europeisk pregede design. Flere stilelementer er gjenkjennelig fra andre Citroën-modeller, blant annet de stående ledlyskasterne og bakpartiet som er omtrent som på den vanlige C4.

Saklig og nøktern

Utvendig bærer Aircross altså klart produsentens franske bumerke. Innvendig derimot er den japansk og ASX-preget. Vår hang til nyheter bringer oss til å søke etter nye designtekniske detaljer. Men slikt er det fint lite av. Her er det ren funksjonalitet som gjelder.

Interiøret er saklig og nøkternt uten ekstravaganse. Det skal ikke brukes mot den. Det er nok modeller å velge blant for dem som gjerne vil sitte i en flycockpit på landeveien.

Siden vi først er innendørs er det verdt å nevne at setekvaliteten er særdeles god. Man sitter godt og romslig, og reguleringsmulighetene er utmerket. Også baksetet byr på god plass, selv når forsetene er skjøvet helt bak. Men en fullvoksen femtemann i midten vil nok betakke seg for langturer.

Den gode sitteplassen og romslige komforten er nok betalt med noe mindre bagasjeplass, det vil si 422 liter med reparasjonssett eller 416 liter med reservehjul. I en hendig skiluke kan du for øvrig skyve inn skiene dine eller listverket du skal bringe med til hytta.

God kjøreopplevelse

Aircross er en flott bil å kjøre. Den ter seg behersket på humpet og ujevnt underlag og oppleves som en komfortabel personbil på asfalten. Du veksler enkelt mellom drift på alle fire hjul eller kun på framhjulene. På forutsigbart asfaltunderlag holder det med 2WD, som velges på et dreiehjul i midtkonsollen.

Bilen oppleves behagelig, er lettkjørt og presis men av og til uvant tung på rattet. I snø og slaps eller når veiforholdene ellers er vrange, er 4WD perfekt.

Når det kommer til motorene er C4 Aircross tilgjengelig med bensin og to dieselvarianter, alle med manuelle girkasser. Den 1,6 liters bensinmotoren leverer 115 hk og forbruker i snitt 0,6 l per mil. Bensinmodellen leveres kun med fem trinns girkasse og for øvrig bare med tohjulstrekk.

Begge dieselutgavene er derimot utstyrt med seks trinns girkasse. Den minste varianten er på 115 hk (1,6 l), storebror er på 150 hk (2,0 l). Prøvebilen var utstyrt med den sterkeste motoren, lydsvak og med kraftig fraspark. Vi tipper de aller fleste vil være godt fornøyd med 115 hk-varianten, som også er vesentlig billigere.

Prisen er folkelig, og det japansk-franske samarbeidet skulle borge for god kvalitet. Den åpenbart europeiske stilen vil nok også falle i smak blant mange. Dermed skulle barske Citroën C4 Aircross ha gode forutsetninger for å hevde seg mot rivalene som jo er mange og ganske likeverdige i denne klassen.

Citroën-entusiastene slipper i alle fall å forlate ”sin franske familie” om de skulle ha behov for en god SUV.