FREKK:

FREKK: Peugeot 208 har flotte linjer, og er både frekk og elegant. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

Miljøriktig eleganse

Småbiler er ikke alltid like lekre når det kommer til linjeføring. Peugeot 208 ser bra ut både inni og utenpå. Og så er den fjærlett, lettkjørt og brukbar venn med miljøet.

PÅKOSTET:

PÅKOSTET: Materialvalget innvendig løfter bilen. Detaljer i blankpolert sort eller børstet aluminium bidrar. (Foto: Jan Erik Hvidsten)

Peugeot 208 1,6 e-HDi

  • Motor testbil: 1,6 diesel, 93 hk
  • Pris testbil: 233.900,-
  • Pris billigste modell: 172.900,-
  • Forbruk blandet kjøring: 0,38 l/mil
  • CO2-utslipp: 98 g/km

Peugeot har gjort sin nye småbil mindre utvendig enn forgjengeren. 25 prosent av materialene i bilen kommer dessuten fra resirkulerte produkter. Egenvekten på inngangsmodellen er på godt under 1000 kilo.

Summen er en ikke så verst miljøriktig bil. Med minste dieselmotor på 1,4 liter og 69 hestekrefter er forbruket ved blandet kjøring nede i 0,34 liter pr mil. CO2-utslippet er på beskjedne 87 gram pr. kilometer. Franskmennene er langt fremme når det kommer til motorutvikling, og med vektreduksjonene på nye 208 tar de et riktig miljøsteg videre.

Facebook-knapp kommer her

Påkostet interiør

Men mens elbiler og andre miljøbiler lett blir litt rare i formen, er Peugeot 208 både frekk og elegant. Blant annet gir de boomerang-formede baklyktene et tøft særpreg. Interiøret preges også av mer påkostede materialer enn tidligere.

Noen detaljer i blankpolert sort og litt børstet aluminium gir et godt inntrykk når du setter deg inn. Formen er annerledes, men totalinntrykket kan minne om den lille frekke franske Citroen DS3, som avgjort flørter med et kvalitetsbevisst publikum. Dasjbordet er også annerledes. Hovedinstrumenteringen er lagt opp og frem foran rattet, på en egen hylle. Ved siden av preges testbilens midtkonsoll av en stor touch-skjerm.

Gourmet-bil

På den store skjermen betjenes alt fra musikk til apper. Du kan for eksempel få Michelin-guiden rett på dasjbordet. Skulle du være sulten, men mer enn normalt kresen på mat, kan du sirkle deg rett inn på nærmeste stjerne-restaurant.

På skjermen kan du også få veiguider og trafikkinformasjon, oversikt over de rimeligste bensinstasjonene eller oversikter over ledige parkeringsplasser. Eller for den saks skyld værmeldinger. Det som var utenkelig i en rimelig småbil for bare et par-tre år siden, er nå på full fart inn. Toyota Yaris, en konkurrent som ble lansert like før jul, har en egen Facebook-løsning for sin skjerm.

Romsligere

Som nevnt er den utvendige størrelsen redusert på nye 208, versus forgjengeren Peugeot 207. Men innvendig er bilen bedre utnyttet og faktisk romsligere. Både forsetene og baksetet er større. Det samme gjelder bagasjerommet, som er på 285 liter.

Setene er for øvrig gode, og understøtter bilens komfort. Som mange franske biler er nemlig 208 god å kjøre. Underlaget takles på en utmerket måte. Småbilen er for øvrig litt morsom når du kjører den litt på svingete veier, men først og fremst tar den brostein og fartshumper behagelig. Den fjærlette servostyringen og god oversikt sørger også for en lettkjørt bil i bytrafikken.

Ni alternativer

Motorprogrammet spenner fra 1-liters bensin på 68 hester til 1,6 liters bensin på 156. Fem dieselmotorer strekker seg fra 68 til 115 hestekrefter. Giringen er manuell eller automatisk, med Peugeots EMG-system. Vi har testkjørt dieselen på 93 hestekrefter med manuelt gir. Den fungerer veldig greit med bilen, men bråker litt på høyere turtall. Disse småbilene kler etter vårt skjønn best bensinmotorer.

Med tre dører, inngangsnivået Access på utstyrsfronten og minste bensinmotor, starter prisene på 172.900 kroner.

 
()