POPULÆR Nye Volvo V40 er tøff, kjører godt og er hyggelig priset. (Alle foto: Øivind Skar)

Ny og tøff Volvo V40

Har alt som skal til for å bli blant bestselgerne i Norge.
Øivind Skar
Publisert 05.07.2012 kl 17:21 Oppdatert 05.07.2012 kl 17:21

Tips en venn på e-post:

www.tb.no Se alle biler



VOLVO Høy byggekvalitet i kombinasjon med moderne eleganse.
SETE Praktisk å kunne legge ned ryggen på passasjersetet foran.
SKJERM Hele instrumentbordet er egentlig en dataskjerm med mulighet til å endre det meste.
OPPLYST Diodelys i girspaken viser girvalget.
LITE ROM Bagasjerom på brutto 335 liter er blant de minste i klassen.
MANGE KNAPPER Det tar litt tid å lære alle funksjonene.

Volvo 40 i tall

  • Pris fra: Kr 256.800
  • Pris testbil: Kr 367.800
  • L/B/H:4,37/1,80/1,42 m
  • Bagasjerom (VDA): 335 l
  • Tilhengervekt: 1300 kg
  • Motor: 1,6 l/115 hk/270 Nm
  • Forbruk (målt): 0,56 l/mil
  • Forbruk (EU): 0,36 liter
  • CO2-utslipp (EU): 94 g/km
  • 0-100 km/t: 12,3 sek
  • Toppfart: 184 km/t
  • 4x4: Nei
  • Garanti: 5 år
  • EuroNCAP*: Ikke testet
  • Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Vi har kjørt bilen i Norge og har mange gode argumenter for at Volvos nye V40 skal bli en populær salgsvare:

  • Den er riktig priset for å nå mange - fra 256.800 kroner.
  • Den har et tiltalende og tidsriktig design.
  • Den er best i klassen på sikkerhet.
  • Den er sosialt akseptert i alle lag av befolkningen.

Store volum

– Vi selger de 700 bilene vi får i år, og minst de 2500 vi budsjetterer med neste år. Kanskje flere, sier Øystein Herland, Volvos administrerende direktør i Norge.

Siden Volvo viste V40 offisielt på vårens bilmesse i Genève, er det skrevet spaltemeter om at V40 erstatter både C30, S40 og V50.

– Det er ikke riktig. C30 fortsetter inntil videre, men selv om S40 og V50 går ut, erstattes ikke de to modellene av V40, fortsetter Herland.

Hyggelig pris

V40 skal derfor leve sitt eget liv som innsteget til Volvos verden uten at Volvo vil si hva annet som kommer. Uansett har V40 Ford Focus i bunnen, og er et resultat av Fords tidligere eierskap i Volvo. Mange vil dessuten mene at den er en ny og moderne utgave med fem dører av en C30, som Volvo aldri fikk seg til å sette i produksjon.

Begynnerpris på 257.000 kroner med 1,6 liter/115 hk dieselmotor lar seg gjøre fordi V40 med denne PSA Peugeot Citroën-motoren fra PSAs samarbeid med Ford ikke slipper ut mer enn 94 gram CO2/km. Det vil i praksis si at bilen klarer seg med 0,36 liter diesel per mil.

Trolig er V40 den sikreste kompaktbilen du kan kjøpe fordi Volvo på sin billigste bil velger å inkludere det mest raffinerte sikkerhetsutstyret.

Form framfor funksjon

God plass i baksetet preger ikke 4,37 meter lange V40. Bilen er riktignok 10 cm lengre enn C30, men 15 cm kortere enn V50. Opplevelsen av å kle på seg bilen understreker valget av form framfor funksjon for å gjøre V40 ungdommelig, tidsriktig og som brysom konkurrent til Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klasse og VW Golf. Særlig i Golf-klassen håper Volvo å gjøre et stort innhogg med V40.

Dette er kjøretøyet for unge voksne og single – og definitivt ikke for sølvgenerasjonen eller familier med omfattende plassbehov. Bagasjerommet laster ikke mer enn 335 liter inkludert rommet under gulvet. Dette er 15 liter mindre enn VW Golf og blant klassens minste med tanke på at V40 ser ut som en stasjonsvogn.

Mange varianter

Selv om V40 blir å få kjøpt med mange motoralternativer (150, 180, 213, 254 hk bensin og 115, 150 og 177 hk diesel), tror Herland tre av fire kunder velger det minste motoralternativet og heller inkluderer utstyr for noen titusen kroner.

Likevel vil V40 prismessig gå rett i strupen på bestselger VW Golf (omtrent samme pris) og storselger Ford Focus (like lang).

På forsiden nå


...

– Jeg kan nesten ikke tro det

Eli Saastad i næringsforeningen beskriver veisaken som en runde i stigespillet.

Trapper opp innsamling

...
Ragnar Torgersens innsamlingsaksjon «Hvorfor gråter barn» er i god gang, og forsatt er det mulig å gi penger til Vestfold-barn før jul.