NYE RUTER Norwegians vinterruter fra Sandefjord Lufthavn Torp byr på sommerlige vinterdager for nordmenn. Her med kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian og markedssjef Trine Kleive Mathisen. (Foto: Peder Gjersøe)

Her er Norwegians nye vinterruter

SANDEFJORD: Norwegian satser på varmere strøk og storbyer denne vinteren – og utelukker ikke innspill fra publikum og reisende.
Julie Moon Fjell
Publisert 13.06.2012 kl 16:07 Oppdatert 13.06.2012 kl 19:54

Tips en venn på e-post:


TAR HENSYN: Lasse Sandaker-Nielsen synes det er viktig å ta hensyn til hvor publikum ønsker å reise, når Norwegian legger opp nye ruter for vinteren. (FOTO: Jim Anderson/Boeing Photographer)

– Middelhavsrutene våre, altså Mallorca, Nice og Berlin er typiske sommerruter som vi dermed ikke kommer til å ha med i vinterprogrammet, sier markedssjef Tine Kleive Mathisen ved Sandefjord lufthavn Torp.

I dag offentliggjorde Norwegian sitt vinterprogram for Torp, og det med nyheter som vil glede en varmesøkende sjel. For selv om Norwegian kutter ut middelhavsrutene, blir disse erstattet med andre ruter.

– Denne vinteren sender vi folk til Las Palmas, og nyheten Tenerife, hvor det heldigvis er varmt hele året, forteller Kleive-Mathisen.

LES OGSÅ: Norwegian med to nye ruter fra Torp

Sommerlig vinter

Og solhungrige nordmenn får en del å velge i også denne vinteren.

– Det vil gå fly fra Torp til både Alicante, Malaga og Antalya to ganger i uken, sier Kleive-Mathisen og legger til at disse rutene er tilrettelagt for nordmenn med vinterhus i området, sier hun.

Norwegian lanserte i går storbynyheten London, som vil gå fire ganger i uken, hele vinteren.

– London Gatwick-vinterruten vil erstatte middelhavsrutene, forklarer markedssjefen.

De nye rutene blir:

■ Alicante, lørdag og onsdag
■ Malaga, lørdag og onsdag
■ Antalya, torsdag og søndag
■ Gran Canaria, mandag og fredag
■ Tenerife, tirsdag
■ London Gatwick, torsdag, fredag, søndag og mandag
■ Bergen, som i sommerprogrammet
■ Trondheim, som i sommerprogrammet

Billettene til vinterrutene blir ifølge Norwegian lagt ut for salg torsdag 14. juni.

Facebook viktig

Etter at Tønsbergs Blad skrev saken om Norwegians to nye ruter fra Torp til Tenerife og London Gatwick, har responsen vært enorm. Når vi spurte leserne våre på Facebook om hvor de vil ha nye ruter til, er svarene klare. Storbyer som Roma, Paris og Aten er tydelige gjengangere i diskusjonen.

– Aten, selvfølgelig. Fra Torp. Det er på tide at nordmenn oppdager en av Europas mest spennende storbyer, som om sommeren utgangspunktet for øyhopping. Derfor bør det være rute hele året, skriver Toralf Sandåker i en kommentar på Facebook.

LES OGSÅ: Solid økning på Torp

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian utelukker ikke at slike innspill kan bli hørt.

- Vi har et eget team i Norwegian som analyserer markedssituasjonen og potensialet for nye ruter. Her er Facebook en god kanal for informasjon som gjør at vi kan være lydhøre for innspill fra publikum, forteller Sandaker-Nielsen.

Han legger til at god respons er en viktig motivasjon.

– Vi opplever at responsen på Torp-rutene er gode, og derfor har vi bestemt oss for å utvide vinterrutene ytterlig. Når vi får slik god respons blir vi mer lydhøre for innspill, sier Sandaker-Nielsen.

Trives på Torp

Etter at Norwegian i løpet av vinteren la ned sin virksomhet på Moss lufthavn Rygge, har muligheten for å sette i gang nye og flere ruter økt ytterligere.

– Nedslagsfeltet vi har på Torp er langt større enn det vi hadde på Rygge, forklarer Sandaker-Nielsen.

LES OGSÅ: Norwegian går så det suser fra Torp

Han legger særlig vekt på nærheten til andre og større flyplasser.

– Torp ligger mye lengre unna Gardermoen enn det Rygge gjør, så på Torp har vi et større og bedre passasjergrunnlag, sier informasjonssjefen.

80 fly på bakken

Også Ryanair sitt vinterprogram skal i følge Kleive-Mathisen være rett rundt hjørnet.

– Ryanair kommer til å redusere antall flyvninger ganske kraftig når de veksler fra sommer til vinterprogram, forteller hun.

Hun forteller videre at flyselskapet har stadfestet at de skal ha hele 80 fly på bakken, hele vinteren gjennom.

– Dette er typisk Ryanair, i og med at de skiller veldig mellom sommer og vintersesong.