I FARTA

I FARTA: Mokka innbyr til aktiv kjøring. (Foto: Axel Wierdemann)

Tøff og aktiv nykommer

Med Opel Mokkas ankomst senere i år er du sikret en sportslig kjøreglede.

HALVT KAMUFLERT

HALVT KAMUFLERT: Opels lille SUV ankommer Norge mot slutten av året. (Foto: Øivind Skar)

SYKKELSTATIV

SYKKELSTATIV: Klargjøring av det innebygde sykkelstativet. (Foto: Øivind Skar)

PÅKOSTET

PÅKOSTET: Slik ser en påkostet Mokka ut innvendig. (Foto: Øivind Skar)

MORSOMT

MORSOMT: Vi har sett slik parkeringsbrems før, men morsom er den likevel. (Foto: Øivind Skar)

TAPE

TAPE: Gaffatape er undervurdert for å holde skadde karosserideler på plass. (Foto: Øivind Skar)

FLATT

FLATT: Mokka har i flatt gulv når setet legges ned. (Foto: Øivind Skar)

Vi befinner oss langt ute på den tyske landsbygda der veiene er svingete og trafikken liten. Som eneste nordiske journalist kjører vi Mokka, en liten SUV som Opel setter i salg mot slutten av året.

Facebook-knapp kommer her

Håndbygd

Bilen vi ratter med Carsten Schimschal ved vår side, utstyrt med 1,4 l/140 bensinhestekrefter under panseret og firehjulsdrift til å holde styr på veigrepet, er ikke som andre testbiler, blankpusset og fri for feil.

Nei, denne håndbygde prototypen skinner ikke i sola der den ruller fram, fortsatt halvt kamuflert etter 16.000 kilometer på ulike veier og testbaner rundt i verden. Karosserideler holdes på plass med tape etter skader, og interiøret preges av et virvar av ledninger til måleinstrumenter og samband.

Schimschal er heller ikke med for å passe på bilen. Nei, mannen fra utviklingsteamet hos Opel i Rüsselsheim lurer på hva vi mener om vibrasjoner og støy? Hans ansvar i en snart treårig utviklingsfase har blant annet vært å gjøre støy og vibrasjoner minst mulig plagsomme for dem som oppholder seg inne i bilen.

4x4 veier 65 kilo

På tidvis elendig asfalt fungerer bilen overraskende greit. Så vi bytter til annen motor (1,6 l/115 hk – basismotoren) og kun drift på forhjulene. Akselerasjonen avtar, men det holder. Varianten med trekk kun på forhjulene kjører marginalt forskjellig fra 4x4-modellen.

Det er her Alex Regne Glaeser, leder for avdeling for motor- og drivverksinformasjon, iler til:

– Under normale kjøreforhold skal ikke sjåføren merke noen forskjell. Firehjulstrekket kobler inn når behovet oppstår, og er under normal kjøring helt frakoblet. Systemet veier kun 65 kilo, og bakkeklaringen er lik enten bilen har 4 WD eller 2 WD.

Igjen er vi ute på veien. Denne gang i en variant som faktisk ser ganske hel ut, med lekkert interiør og Opels sportsseter med regulerbar lengde på sitteputen. Vi gjentar gjerne at ingen folkebilprodusent tilbyr bedre seter enn disse.

Opels DNA

Nå handler det ikke bare om støy og ytelser, men om selve kjøreopplevelsen. Er dette en Opel med Opels kjøre-DNA? Bilen skal produseres i Korea, som halvbroren til Buick Encore og Chevrolet Trax, men Opel har stått for basisutviklingen i Tyskland. Og siden Opel er en bilprodusent som sliter økonomisk, er det viktig å lykkes med Mokka.

– Det er viktig for europeere at bilen er utviklet i Tyskland, og at den oppfattes som en helstøpt Opel, forklarer Rainer Bachen, som leder deler av utviklingsteamet.

Han fortsetter:

– For SUV-eiere betyr trygghet og det å sitte høyt mye, uten at de vil gi avkall på komfort, den gode kjøreopplevelsen og det funksjonelle.

– Vi har hatt mange runder internt om å balansere sportslighet mot komfort, og kjøreglede mot økonomi. Vi har spurt brukere om hva de vektlegger, og vi mener å ha kommet fram til det beste kompromisset sett med europeiske øyne, legger Alex Regne Glaeser til.

Sportslig kjøreglede

Og det betyr mye sportslighet. Europeere foretrekker aktiv kjørestil, og vil ikke ha en dvask amerikansk eller kjedelig koreansk kjøreopplevelse. I Europa må bilen by på seg selv og være en del av produsentens DNA, ikke bare nok en pengemaskin fra et stort konsern.

Flerbruksbilen Meriva demonstrerte Opels evne til å lage fleksible bilinteriør. Men firehjulsdriften hindret bruk av Meriva-plattformen. Derfor endte Opel opp med en forholdsvis standardisert bakseteløsning. Men det uttrekkbare sykkelstativet, skjult bak en luke i støtfangeren, er med. Og naturligvis putter Opel inn i Mokka alt de tilbyr i andre modeller. Dette blir trolig den første lille SUV-en med automatisk bremsesystem.

Opel Mokka er 4,28 meter lang, og får i Europa Skoda Yeti som viktigste konkurrent. Men i Norge byr også trillingene Mitsubishi ASX, Citroën C-Crosser og Peugeot 4008, samt Nissan Qashqai, Suzuki SX4 og kanskje Toyota Urban Cruiser på kamp om kundene.

De fleste av motorvariantene i Mokka kan leveres med 4x4, og bilen kommer med automatgir. Bensin (115 og 140 hk) samt 130 hk diesel står på motorprogrammet.

 

På forsiden nå