Inkassovarsel: Rune Loraas synes det er merkelig at han verken har sett boten eller betalingspåminnelser før han blir truet med inkasso. - Selv om de har skrevet feil, bør man jo få både bot og betalingspåminnelse, sier Loraas. (Foto: Tri Nguyen Dinh)

Hogde bilen i 2003, fikk bot i 2013

Rune Loraas hogde bilen i 2003, fikk parkeringsbot ti år etter.
Tri Nguyen Dinh
Publisert 05.03.2013 kl 12:35 Oppdatert 05.03.2013 kl 12:52

Tips en venn på e-post:

www.tb.no Se alle biler



Absurd bot: Rune Loraas rev boten i stykker da han fikk den. I ettertid har han laminert den absurde boten. (Foto: Tri Nguyen Dinh)

12. november 2003 kjørte Rune Loraas sin Peugeot 205 til bilopphoggeriet. Ti år senere får han et lite hyggelig krav om bilen.


– Uten å ha sett verken boten eller purringen får jeg et inkassovarsel dumpende i posten. Brevet fra Oslo Creditservice, er datert 28. januar 2013 og jeg har to uker på å betale kravet på 876 kroner. Det kom som et lite sjokk og jeg skjønner ikke hvordan de får det til, forteller Loraas oppgitt.

Han ble både sint og frustrert da han ikke kjente igjen registreringsnummeret, og bestemte seg for å ringe til innkrevingsselskapet. Der påsto de at bilen faktisk tilhørte Loraas og at den var feilparkert, ifølge parkeringsselskapet P-Service AS. I realiteten var bilen tilintetgjort og sto ikke registrert på noen.

– Jeg møtte liten forståelse og de sto på sitt om at det var en korrekt ileggelse av boten. Jeg måtte bli kranglete og krass og legge fram bevis på at bilen var skrotet før de ga seg, sier Loraas.

LES FLERE MOTORSAKER HER

Spekulering

– Etter veldig mye argumentering sa de til slutt at det måtte være en misforståelse og at de ville avslutte saken. Man kan jo lure på om enkelte parkeringsselskaper spekulerer i at folk ikke orker å ta opp kampen med dem. Min mor hadde garantert bare betalt for å få kravet ut av verden for eksempel. En ting er at det er en glipp, men det tror jeg rett og slett ikke på. Da hadde jeg jo fått både bot og betalingsvarsel først. Hvorfor får man verken bot eller purringer før man får et inkassovarsel som skaper frykt, spør Loraas retorisk.

Loraas synes også det er unødvendig at man nærmest må krangle og bevise sin uskyld da det er parkeringsselskapet og innkrevingsselskapet som har gjort en feil, og det er dem som burde beklaget seg.

LES OGSÅ: Selger P-kort på svartebørsen

Ikke alene

For ikke lenge siden skrev tb.no om Robert Jamieson som opplevde noe lignende. Han fikk bot i Oslo mens bilen sto hjemme i Tønsberg. Heller ikke Jamieson fikk den hjelpen han forventet da han ringte til parkeringsselskapet for å klage.

Etter at reportasjen sto på trykk har vi mottatt en rekke tips fra sinte folk som mener at de har fått bot på feil grunnlag. Felles for dem alle er at de er misfornøyd med kundebehandlerne hos parkeringsselskapene og innkrevingsselskapene, som betegnes som arrogante, kverulerende og lite hjelpsomme.

– Slik skal det ikke være, sier daglig leder hos Oslo Creditservice, Tommy Jønsson.

– Kunder skal slippe å krangle og oppleve ubehageligheter for å bli hørt. Dette skal jeg sjekke opp. Hvis det er slik må vi endre våre rutiner.

Jønsson forteller at Oslo Creditservice hele tiden sjekker oppdragsgiverne sine, både før og under et samarbeid. Useriøse aktører blir luket bor, hevder han.
– I dette tilfellet med Loraas har parkeringsvakten skrevet opp feil nummer. Hvis det er slik at et parkeringsselskap stadig vekk vil sende krav som er feilaktige så ønsker vi ikke oppdrag fra dem, forsikrer Jønsson.

Gir råd

Forbrukerrådet får stadig vekk henvendelser om parkeringsbøter.

– Generelt er det en del henvendelser om parkeringsbøter og vi er glade for å hjelpe forbrukerne. Vi gir råd og veiledning om hvordan de skal komme seg ut av en konflikt, men selve konflikten løses ikke her, sier Jo Inge Bjørntvedt, regiondirektør hos Forbrukerrådet i Vestfold og Telemark.

P-Service, som feilaktig bøtela Loraas, har vært medlem av Parkeringsklagenemnda siden juli 2012. Siden da har de mottatt 74 klager. Fordi klagene kan ta inntil tolv måneder å behandle har ikke nemnda oversikt over hvor mange av disse klagene som har fått medhold.

LES OGSÅ: Bil slår kollektivt også på pris!

Send alltid klage

– Hvis man ikke er enig i bøteleggelsen må man sende klagen til Parkeringsklagenemnda, dersom selskapet er medlem der. Det er enklest, derfor bør man også helst bruke parkeringsselskaper med medlemskap. Dersom et selskap ikke er medlem, blir saken løst hos forliksrådet. Men da må man sende en klage direkte til selskapet først.

Det er den som bøtelegger som har bevisbyrden. Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, forklarer Bjørntvedt. Derfor skal man aldri betale en regning man er uenig i.

Forbrukerrådet minner likevel om at det alltid er viktig å sende inn en skriftlig klage, uansett hvor sikker man er i sin sak. Hvis ikke kan utestående krav havne hos Namsfogden. Da blir saken straks mer komplisert.

Avviser kritikk

Kjør prøvde ved flere anledninger over flere dager å få en kommentar fra P-Service om deres kundemottak. Vi ville også spørre hvorfor Rune Loraas aldri så noe til boten eller purringer før han fikk inkassovarsel fra Oslo Creditservice. Vedkommende på vakttelefonen hos P-Service mente at daglig leder og ansvarlige ikke var tilgjengelige. Han ville heller ikke fortelle når de ble tilgjengelige. Da vi spurte P-Service om deres kommentar til saken var «ingen kommentar», så la vedkommende på telefonen.

Ifølge proff.no, er Haavard Lehre styreleder i P-Service AS. Han står oppført med syv forskjellige mobiltelefonnumre hos gulesider.no. Vi fikk ikke tak i ham på noen av numrene for en kommentar, men Lehre ville kommentere saken per epost.

«I tilfellet til Loraas har vakten punchet feil siffer eller bokstav når kontrollavgiften utstedes. Dette oppstår sjeldent», skriver Lehre.
Han ønsker ikke å kommentere kritikken om arrogante og vanskelige kundebehandlere som ikke er hjelpsomme når kunder ringer, men skriver:
«Når man tar kontakt får man se kopi av kontrollavgiften og tilhørende bilder. Inkassovarsel som sendes fra innkrevingsselskapet er første purring som sendes etter at kontrollavgiften er utstedt.»


På forsiden nå


...

– Et skrikende behov for hjelp

Med en lastebil full av barneklær vil Morten Tair hjelpe flyktninger i Kurdistan. Men først må lastebilen fylles opp.

...

En god dose julestemning

Domkirkefestivalen avsluttes for tiende gang, med kirkeklokker, strykeorkester og kor.

...

Full EM-fest for sjette gang

Linn-Kristin Riegelhuth Koren og de norske håndballjentene bader i gull igjen. Spania ble slått 28-25 i søndagens dramatiske EM-finale.

Edvind Wold har sansen for de ørsmå detaljene.

Denne er verdens beste i sitt slag

...