FOR DYRT

FOR DYRT: Holmestrand-familien Aure Modal: Erik, Eivor, Hilma og Vigdis skulle gjerne tatt kollektiv transport mer, men synes det er for dyrt. (Foto: Tri Nguyen Dinh)

Kollektivt er dyrere enn bil

Familien Aure Modal velger heller bil enn kollektivt på grunn av prisen.

– Det burde vært omvendt, at kollektiv transport er billigere. Da hadde vi definitivt brukt det mye mer, sier Erik Modal.

Facebook-knapp kommer her

Da han og familien skulle reise med Color Line til Kiel, ønsket de egentlig å reise med kollektiv transport fra Holmestrand til Oslo for å ta ferja. Da Modal sjekket prisen for bussen, ble han overrasket. Reisen for familien på fire kostet 1024 kroner tur og retur, langt mer enn Modal hadde forventet, og mye dyrere enn med bil. Denne prisen var allerede med 25 prosent rabatt.

NSB var ikke et reelt alternativ, da må familien ta drosje ned til jernbanen. Og siden drosje fra Oslo S ut til kaia. Det ville vært både ineffektivt og dyrt.

LES FLERE MOTORSAKER HER

954 kroner med bil

– Jeg ble litt sjokkert. Prisen er altfor høy, betydelig høyere en med privatbil. Vi kunne ofret litt komfort for kollektiv transport, men når prisen er dyrere enn bil, da er det ikke noe alternativ, forteller Modal.

Dermed tok Holmestrand-familien bilen inn til Oslo. Det kostet dem 954 kroner hvis vi tar utgangspunkt i statens satser på 160 kilometer à 5,05 kroner per kilometer (to voksne), 46 kroner for bom i Sande og Oslo og parkering rett ved kaia på kommunal plass for 90 kroner. Kilometerkostnadene er regnet etter statens satser som skal dekke for blant annet bensin, bilens verditap, forsikring og veipenger. Bomavgiftene er med rabatterte avtaler.

– I realiteten er det ikke så dyrt med bil for denne turen. Golfen må vi uansett ha til andre formål, så de faste utgifter er allerede betalt. Når den bruker 0,5 liter drivstoff per mil, er prisen på denne turen betydelig lavere i praksis enn i teorien. Vi er tilhenger av å reise kollektivt. Men når det blir såpass mye dyrere, så velger folk bilen. Så enkelt er det dessverre. De gangene vi reiser til Oslo, for å gå på teater for eksempel, så blir det bil. Bussen har priset seg ut selv om den hadde vært praktisk da den går rett ved oss. Det er utrolig synd.

LES OGSÅ: Unngå livsfarlig bagasje

Ønsker insentiver

Modal tror flere småbarnsfamilier hadde valgt kollektivt hvis det var bedre rabattordninger. Han stiller spørsmål ved om myndighetene virkelig mener alvor med kollektiv transport, da hadde det vært flere insentiver som lønner seg for forbrukerne.

Kollektiv transport og dens pris er noe som folk er opptatt av. Da Modal postet sin frustrasjon på det sosiale nettstedet Facebook, var det stort engasjement i debattfeltet. De fleste var enige om at prisen er et hinder for bruk: «Det er urimelig dyrt å kjøre kollektivt her i landet.» «Kollektivtransport er og blir for spesielt interesserte.» Regjeringen sier en ting og gjør motsatt.» «Derfor reiser vi ikke kollektivt!» «Kollektivtrafikken er skapt for folk som reiser alene/studenter. En familie reiser oftest billigere med bil!»

LES OGSÅ: Norges billigste 4x4

Må bli billigere enn bil

Nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Bård Hoksrud (FrP), er enig i at kollektivtrafikken i distriktene er for dyr og dermed ikke et godt alternativ for familier.

– Så lenge kollektivt er dyrere en bil, vil folk heller velge bil all den tid det er mye mer komfortabelt. Her må prisene langt under bilnivå for at kollektiv skal bli et reelt alternativ. Myndighetene burde lagt ting bedre til rette for å redusere busselskapenes driftskostnader og dermed også gi dem grunnlag for å redusere prisene sine.

Avgiftsfri diesel

Eksempelvis mener Hoksrud at kollektiv trafikk burde slippe drivstoffavgift, som er en betydelig kostnad. En annen subsidiering kan være at det offentlige gir økonomisk støtte til busselskapene etter hvor mange passasjerer de frakter på en rute. I dag finnes det ingen offentlig støtte til distriktsbussene som går på tvers av fylker.

– At vi har drivstoffavgift på bussene er som følge av et EU-direktiv. Her bør det være rom for nasjonale regler, vi ser at flere andre land har omgått dette direktivet nettopp for å redusere utgiftene til selskapene. FrP i Transport- og finanskomiteen har prøvd å foreslå det, men foreløpig har det ikke skjedd noe, sier Hoksrud.

Gratis middag på bussen

Avdelingsleder for Timeekspressen i Vestfold, Per Roger Madsen, ser dilemmaet når buss er dyrere en bil, men mener at busselskapene drives på rasjonelt vis for å overleve.

– Det koster å drifte bussene og prisene er ikke for høye. Problemet er at disse rutene ikke får noe tilskudd. Vi pleier å si på spøk at dersom vi hadde mottatt samme støtte som NSB, så kunne vi tilbydd gratis buss med gratis middag om bord. Hadde vi fått noe tilskudd hadde det garantert kommet kundene til gode i form av lavere pris, sier Madsen.

 

Siste nytt