FESTIVAL: De to lederne for Kanalrocken i Horten, Ole Kristiansen (til venstre) og Alexander Svanberg holder i ekte pønkånd den antikommersielle fanen høyt. Foto: Marius Heigård

Antikommersiell pønkfestival loves

HORTEN: Kanalrocken i Horten anstrenger seg ikke veldig for å fremstå som mest mulig kommersiell.

PÅ PLAKATEN: Bandet The Kominas er blant dem som gjester årets pønkfestival i Horten. Foto: Kanalrocken

Til tross for at et populært navn som Oslo Ess har spilt hos dem, og et annet, Honningbarna, nå står på årets plakat, nekter festivalledelsen bestemt for at profilen er fullstendig «sell out».

Del på Facebook

– Ok, så har vi booket inn Honningbarna, og vi har hatt Oslo Ess på besøk. Kall det gjerne lefling med kommerskultur, men at «punk» tilfeldigvis er hipt på radio og blant saueflokken for tida, er verken Kanalrocks fortjeneste eller forbannelse. Det går ikke på vår integritet løs, for hadde ikke disse banda tilfeldigvis fått Bylarm-hype, semigriske bookingagenter som vil «bandets beste» og hele Festival-Norges parademarsj, hadde de fortsatt spilt på Kanalrock. Om de ikke hører hjemme på Kanalrock, hvor hører de hjemme da, spør Ole Kristiansen fra Kanalrock.

LES OGSÅ: Kanalrock-klare

Lang plakat

Foruten Honningbarna er det imidlertid mange andre, muligens mindre «kommersielle» navn, også å finne på årets festivalplakat. Den inkluderer i år det legendariske svenske pønkbandet Charta 77, ditto norske som Siste Dagers Helvete og Böyen Beng.

Valentourettes tør også være kjent for de aller fleste. I tillegg kan hanekamgjengen denne sommeren se fram til å få oppleve gruppene Mageplask, Feilfødt, The Stookers, Master Piece Of Cake, Oi Polloi, The Kominas, Kronofogden og Vänsternäven, de to sistnevnte for øvrig også fra Sverige.

– Er pønk!

Som pønkefestival hevder Kanalrock å ha et ansvar om å leve opp til hva pønk er. Med årets booking våger de å påberope seg å være nettopp dette; pønk.

– Da Johnny Rotten gikk rundt i London med fillete klær og sikkerhetsnål i øret, var ikke det fordi dette tilfeldigvis var på moten. Det var av helt andre ideologiske grunner. Han var fattig og sint. Pønk ble et uttrykk for urettferdighet, for den absurde verden vi lever i. Et rop om at fascisme ikke handler om verdenskriger, men at den finnes like fullt i enhver økonomisk stormakt. Også i Norge.

Da er det altså bare å finne fram hårlimet, nålene, naglebeltene, kjettingene, de utgåtte bootsa og den fillete skinnjakken. Det er tross alt ikke altfor lenge til helgen 5. og 6. august.
 

 

På forsiden nå