OVERRASKELSER: For bookingsjef Henning Krane er det viktig å gi publikum opplevelser de kanskje ikke hadde forventet seg på forhånd. Foto: Peder Gjersøe

Mannen bak plakaten

TØNSBERG: Bookingsjef Henning Krane tar misnøye med Slottsfjell-programmet med stor ro. På sosiale medier er det mange som har uttrykt skuffelse over programmet.

PLAKATTOPP: Janelle Monáe leverte også varene på årets Roskilde-festival. I motsetning til The Cure er hun klar for Slottsfjellet. Foto: NTB scanpix

– Jeg tror nok at en del av dem som klager, er folk som gjerne reagerer på at akkurat favorittbandet deres ikke spiller på festivalen. Ofte handler dette om band vi har hatt opp til flere ganger tidligere. Det er også viktig for oss å variere hvilke navn vi ønsker å ha på festivalene, at det mer eller mindre ikke blir de samme år etter år, fortsetter Krane.

Facebook-knapp kommer her

Slottsfjellfestivalens historie er stappfull av eksempler på artister som så å si har kommet fra det store intet for å bli virkelige festivalsuksesser.

– Ett eksempel er jo bandet Crystal Castle som spilte her i fjor. «Ingen» hadde hørt om dem på forhånd. Da de spilte, var det tjukkpakket foran scenen og voldsomt liv og stemning. Mange har etterlyst dem i år, faktisk.

Et annet eksempel er den amerikanske artisten Lissie.

– Hun var det heller ikke altfor mange som hadde noe forhold til på forhånd. Hun kom hit, spilte og gjorde stor suksess. I år er hun tilbake, og det på Kongescenen.

Mye skal klaffe

Det er mange ting som skal klaffe før en festivalplakat blir ferdigfylt.

– Det er ikke bare å rable ned tre navn på en blokk, så kan man bare gå bort og hente dem inn, liksom, understreker Krane.

Det er mange forhold som påvirker den endelig plakaten som blir presentert for publikum.

Økonomi og tilgjengelighet

– For det første det økonomiske. Mange artister det hadde vært hyggelig å kunne presentere, ligger dessverre utenfor våre rammer. Videre er det et spørsmål om hvem som kan være tilgjengelige den konkrete helga festivalen arrangeres. Dessuten hender det også at «festival-eksklusivitet» gjør seg gjeldende, at når en artist skal spille på en festival i Norge, så legges det samtidig inn en betingelse om at dette er den eneste festivalen i landet vedkommende får spille på, forteller Krane.

– En fet konsertopplevelse

Han har tilsvarende forhåpninger til flere av årets navn. Blant annet lørdagens headliner, Chase & Status.

– Mange har reagert på at et slikt navn, som de overhodet ikke kjenner til, er satt opp som headlinere. Jeg kan forsikre at dette kommer til å bli en veldig fet konsertopplevelse. Det er også viktig for oss at vi gir folk opplevelser de kanskje ikke hadde forventet seg på forhånd.

For Slottsfjellgutta gir ikke folket musikk uten først å ha sjekket den ut selv.

– Nei, vi bruker tid og ressurser på å reise rundt og sjekke ut navn. Skal vi booke noen, må vi vite at det er snakk om artister som virkelig kan levere sakene. Det er nok av dem som kanskje høres kule ut på plate, men som ikke nødvendigvis gjør det som skal til live.

New Order og The Cure

Bookingbudsjettet er en godt bevart bedriftshemmelighet, men Krane er uansett av den oppfatning at festivalen får mye igjen for pengene.

– Absolutt. Og nettopp det å sette tæring etter næring, ikke bruke masse penger på store navn som eventuelt viser seg ikke å fungere så godt, har alltid vært viktig for oss.

For årets bookingpenger får Slottsfjellfestivalen blant annet legendene i britiske New Order.

– New Order kan jeg bestemt love at kommer til å bli veldig bra. Jeg tror ikke dem som har et forhold til bandet, vil gå skuffet hjem. Samtidig er det sikkert også mange som ikke kjenner bandet like godt, men som nå er blitt nysgjerrige. Akkurat sånn vi vil ha det.

Om bookingsjefen kunne la alle mulige hensyn fare og selv velge fra aller øverste hylle?

– Det er mange. Men The Cure har alltid vært en favoritt. Jeg var og så dem på Roskilde-festivalen tidligere i sommer. Et veldig kult band som fremdeles låter meget bra.