I NY UTGAVE: Etter at Gyldendal og Publicom ble enige, kunne Jan Mehlum endelig utgi sine samlede verker. Foto: Peder Gjersøe

Mehlum med full pakke

TØNSBERG: Idet Jan Mehlum gjør ferdig sin 13. bok om tønsbergadvokaten Svend Foyn, gis de andre 12 for første gang ut i samlet opplag.

KRITISK: Jan Mehlum tok tidligere i år et oppgjør med norsk bokbransje. Nå får man alle utgivelsene hans på alle plattformer. Tønsbergs Blad 7. januar 2012

– For første gang er alle bøkene til Jan Mehlum nå tilgjengelig, smiler en fornøyd forlagssjef i Publicom, Guro Wasa.
Tolv bøker, proppfulle av kriminalhistorier fra Tønsberg og omegn, er ute i samlet opplag i paperbackutgave og med nytt design. I tillegg til e-bøker.

Facebook-knapp kommer her

Byttet forlag

I 3-4 år har det vært umulig å få tak i enkelte av titlene. «For Guds skyld» fra 2007 har for eksempel lenge vært utsolgt. Problemet oppstod da Mehlum byttet forlag fra Gyldendal til Publicom.

– Det er en ganske uvanlig situasjon når en forfatter går fra et så stort forlag til et lite som vårt. Juridisk har vi ikke hatt noen fasit med tanke på rettigheter. Vi har brukt lang tid på forhandlinger, og fikk til slutt til en løsning.

Bøkene sendes ut til bokhandlene i disse dager.

– Det er kjempestas! Vi har jobbet med dette helt siden Mehlum meldte overgang til Publicom. Vi har fått masse positive tilbakemeldinger, og jeg synes det er flott å få det enhetlige uttrykket på bøkene, sier Wasa.

Alle bøker i alle medier

– Nå er alle bøkene mine tilgjengelig i alle medier, oppsummerer en fornøyd Jan Mehlum.
Og han legger til at det er helt nødvendig.

– Det er synd at det har vært en periode på 3-4 år hvor det ikke har vært mulig å få tak i enkelte titler.

Mehlum har ikke selv serien i eie ennå.

– Jeg har så mange varianter og flere opplag. Jeg er litt rotete, jeg vet ikke om jeg har alle en gang, ler han.

Tønsbergforfatteren synes designet har blitt fint, han har selv vært med på å bestemme det.

– Det har en passende blanding av referanser til serien, innholdet – og til meg. At forfattere har blitt merkevare, er noe vi bare må leve med. Det må være gjenkjennelige effekter og en helhet. Det er stor konkurranse, sier han.

 
()