KRITISERER: Slottsfjellsjefen Christoffer Rød mener knutepunktordningen ikke fungerer godt nok. (Foto: Anne Charlotte Chjøll)

Slottsfjell-sjefen kritiserer støtteordning

TØNSBERG: Slottsfjell-sjef Christoffer Rød kritiserer knutepunktordningen. Det er i mange tilfeller er tilskudd til bookingbudsjettet, mener han.
Lars H. Bryne
Publisert 06.08.2012 kl 14:53 Oppdatert 06.08.2012 kl 20:27

Tips en venn på e-post:



Tall fra Kulturdepartementet viser at knutepunktstøtten til musikkfestivalene har økt med 121 prosent siden 2005. Christoffer Rød og Slottsfjellfestivalen har vanskelig for å forstå tankegangen bak ordningen, skriver Aftenposten.no.

– Noen har fått en gave fra Kulturdepartementet.

– Etter vår oppfatning har denne gaven kun en konkurransevridende funksjon, sier Christoffer Rød, festivalsjef for Slottsfjellfestivalen, til Aftenposten.

LES OGSÅ: Slottsfjellpengene er på vei

– Fint at bevilgningen har økt

Han synes det er fint at bevilgningene har økt, men mener imidlertid at man må finne ut hvordan midlene kan fordeles på en bedre måte.

– Det må komme en opprydning i knutepunktordningen, sier Rød.

Knutepunktstatus gis som betegnelse på en ledende festival innen sitt område i Norge. Det gir garanti for statlige overføringer til knutepunktinstitusjonen over statsbudsjettet.

Øyafestivalen, som har knutepunktstatus på pop- og rockfeltet, ble knutepunkt i 2008 og har ifølge avisen fått ca. 17 millioner kroner i støtte fra myndighetene.

Rød mener støtteordningen bidrar til å presse opp prisene på de heteste artistene. Det var før årets festival en del misnøye med Slottsfjell-programmet. Flere pekte på mangelen av de mest attraktive navnene. Bookingsjef Henning Krane tok imidlertid misnøyen med stor ro.

Slottsfjell søkte ikke om knutepunktstatus i siste runde.

LES OGSÅ: Sjekk de ekstreme flyfotoene

LES OGSÅ: Gjennopplev Slottsfjell 2012

Avviser kritikken

Jonas Prangerød er PR-sjef for Øyafestivalen, avviser at knutepunktmidlene blir brukt til å booke de mest attraktive artistene.

– Knutepunktstøtten brukes hverken til booking eller normale driftsmidler. Støtten finansierer prosjekter som tidligere ikke har vært økonomisk forsvarlige å gjennomføre, og har bidratt til å styrke vår egen og andres kompetanse, sier Prangerød til avisen.

Han tror de andre festivalene får utbytte av Øya som knutepunktfestival – mye på grunn av at Øya arrangeres utendørs, mens by:Larm er innendørs.

– De fleste pop- og rockfestivalene foregår utendørs, noe som kan være utfordrende. Øya har kunnskap på dette feltet, og det er lettere for oss å ta opp tema som er relevant for andre utendørsaktører.

Kulturdepartementet påpeker at knutepunktstøtten ikke skal påvirke bookingen av artister.

–  Intensjonen med ordningen er ikke at den skal være konkurransevridende. Men det er slik innenfor festivalsjangeren som på andre områder, man har noen nasjonale, noen regionale og noen lokale aktører eller institusjoner. Det tror jeg kommer hele festivalbransjen til gode, skriver Kjersti Stenseng, statssekretær i Kulturdepartementet, i en e-post.

På forsiden nå


...

– Et skrikende behov for hjelp

Med en lastebil full av barneklær vil Morten Tair hjelpe flyktninger i Kurdistan. Men først må lastebilen fylles opp.

...

En god dose julestemning

Domkirkefestivalen avsluttes for tiende gang, med kirkeklokker, strykeorkester og kor.

...

Full EM-fest for sjette gang

Linn-Kristin Riegelhuth Koren og de norske håndballjentene bader i gull igjen. Spania ble slått 28-25 i søndagens dramatiske EM-finale.

Edvind Wold har sansen for de ørsmå detaljene.

Denne er verdens beste i sitt slag

...