MUSIKER OG PRODUSENT: Bassgitarist Even Ormestad fra Tønsberg kunne ikke annet enn å velge kombinasjonen . – Når jeg er i studio, lengter jeg ut på veien. Når jeg er ute på veien får jeg hjemlengsel. Foto: Tri Nguyen Dinh

Står støtt i norsk musikkbransje

TØNSBERG/OSLO: Musikerne i Jaga Jazzist lykkes på hver sin kant, så vel som sammen. For bassgitarist Even Ormestad er det nok å henge fingrene i.
Anette Lien
Publisert 08.08.2011 kl 06:00 Oppdatert 09.08.2011 kl 07:49

Tips en venn på e-post:


FESTIVALBASS: I 2009 var Even Ormestad (i midten) bassist for Marit Larsen på Slottsfjellfestivalen. Foto: Anne Charlotte Schjøll
I GODT SELSKAP: Jaga Jazzist har nærmest vært et springbrett ut i norsk musikkbransje. Foto: Espen Høydalsvik
STARTET TIDLIG: Som 12-åring la Even Ormestad fiolinen på hylla, til fordel for bassgitaren. Foto: Tri Nguyen Dinh

– Det er sabla mye jobb. Man er ikke i musikkbransjen hvis man ikke har driven. Men gøy, det er det, sier bassgitarist Even Ormestad. Han er med i den originale Jaga-besetningen fra Tønsberg.

Del på Facebook

Fra nevnte band er kanskje Horntveth-brødrene mest omtalt. Lars og Martin Horntveth har hatt suksess med egne prosjekter, og jobbet med diverse norske artister.

Ikke for å sette Horntveth-brødrene og Ormestad opp mot hverandre, men også bassgitaristen står godt plantet i norsk musikkbransje.

I fire år har han drevet platestudioet «Cabin Recorders» med sin kompanjong Audun Borrmann.

– Platestudiobransjen har hatt sin private finanskrise i årevis, men vi får det nå til å gå rundt, forsikrer Ormestad.

Blomstret i Tønsberg

Musikkinteressen fikk Ormestad tidlig i barndommen. Han forteller om et inspirerende musikkmiljø i Tønsberg.

– Alle kompisene jeg hadde spilte et instrument, og musikkmiljøet i byen blomstret. Før jeg var ti år skjønte jeg at musikk kom til å bli en stor del av livet mitt.

Først gikk det i fiolin, men det skulle vise seg at bass var en bedre match for Ormestad.

Det passet dessuten bedre når han som 12-åring skulle spille i band.

– Jeg valgte bass fremfor fiolin fordi det ble sett på som kulere. Det var ikke så mye arbeid heller, sier Ormestad og flirer.

Talent og arbeidsvilje

Videre bar det til Norges musikkhøgskole for bassgitaristen.

– Det er å anbefale, men langt ifra nødvendig. Talent og arbeidsvilje har som regel ikke noe med skole å gjøre, mener Ormestad.

– Å komme inn i miljøet, og å motta studielån var det viktigste for meg på den tiden.

Hovedinstrumentet på skolen var naturlig nok bass, men Ormestad fikk også sang og piano å bryne seg på.

– Jeg vil ikke si at jeg er en multiinstrumentalist. Det er klart, med eget studio til fritt bruk kan jeg få til noe bra på de fleste instrumenter, vedgår han.

On the road again ...

Nå er Ormestad både musiker og produsent. Kombinasjonen passer ham midt i blinken.

– Når jeg er i studio lengter jeg ut på veien. Når jeg er ute på veien får jeg hjemlengsel.

I sommer har det blitt mest av sistnevnte for Ormestad. I tillegg til Jaga Jazzist-eventyret, har han turnert med Thom Hell.

For øvrig er det dette samarbeidet Ormestad bringer fram som har høstet flest lovord.

– Det har vært veldig gøy å turnere med Thom Hell, og ikke minst produsere platene hans. Han har vunnet tre spellemenn for to plater, noe som er imponerende.

Platene tok et år hver å produsere. Noe over gjennomsnittet, ifølge Ormestad.

Sjanger ingen hindring

Hans nyeste prosjekt er singer/songwriter Jonas Alaska. I september kommer plata, og i sommer var de innom Slottsfjellfestivalen for å gi publikum en prøvesmak.

– Festivalen har virkelig vært bra for Vestfold. Spesielt de lokale bandene har vist et bredt sjangerspekter, med alt fra elektronika til bluegrass og pop, sier Ormestad.

Selv har han ikke noen favorittsjanger.

– God musikk er ikke sjangerbestemt. Det samme gjelder litteratur og film. Sjangeren blir helt uvesentlig, så lenge produktet er bra.

Videre fortsetter bassgitaristen og produsenten å sjonglere ulike prosjekter. Sjansen er stor for at mye god musikk vil komme ut av det.