TRANGT: Setene i de nye prestisjetogene på Vestfolbanen er blant de trangeste i Europa. (Foto: Harald Strømnæs)

Blant de trangeste setene i Europa

TØNSBERG: Det nye Flirt-toget som i mai ble tatt i bruk på Vestfoldbanen har noen av de trangeste setene i hele Europa.
Emira Holmøy
Publisert 17.07.2012 kl 15:26 Oppdatert 17.07.2012 kl 19:32

Tips en venn på e-post:



Sittekomforten ble et hett tema helt fra starten da Flirt-toget inntok Vestfoldbanen. De nye Flirt-togene er raskere og har flere sitteplasser per vogn enn de gamle. Men dette har sin pris: trange seter.

Ifølge Aftenposten har regiontogene med fem vogner, som kjører Skien-Oslo-Lillehammer, 235 seter og er dermed blant de trangeste i Europa.

Andre togselskap som kjører med fem vogner har opp til 220 seter, mens ett selskap som starter i november 2012 har valgt 237 seter. NSBs lokaltog setter europeisk rekord med sine 295 seter, skriver aftenposten.no.

De nye regionstogene som kjører på Vestfoldbanen har fått gode skussmål fra passasjerene – bortsett fra det er trangt om plassen. Fem seter i togets bredde gir flere, men trange tresetere.

LES OGSÅ: Flirt-toget endelig på skinner

– På 23 rader får vi plass til 23 ekstra seter i hver vogn ved å ha tre i bredden på den ene siden. Hadde vi ikke gjort det, så måtte jo 23 personer stå. Det er jo også et slitsomt alternativ, sa kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog Lundeby tidligere til tb.no.

NSB har bestilt 24 Flirt-regiontog og 26 Flirt-lokaltog fra sveitsisk Stadler.

– Det er for sent å foreta endringer på denne bestillingen nå. Togsettene blir levert med det antall seter vi har bestilt, sier NSB-direktør Tom Ingulstad til aftenposten.no.

LES OGSÅ: Tog sporet av, fem skadet

På forsiden nå


Her er opprykks-oppskriften

FK Tønsberg skal opp i 2015.

...

– Politisk makkverk

Ampert da boplikt ble diskutert i Tjøme kommunestyre