HOLDBART:

HOLDBART: Fortøyningstauene som Parker Scanrope på Kaldnes har laget, er verden sterkeste. Det trengs når de skal holde verdens største flytende oljeplattform på plass på 2100 meters dyp i Mexicogolfen. (Foto: Parker Scanrope)

Dette tauet kan løfte seks jumbojetfly

TØNSBERG: Verdens sterkeste. Verdens lengste. Det må til for å holde verdens største på plass.

Jobb i Vestfold ()

PÅ VEI: De siste 16 tromlene med tau ble skipet ut fra Tønsberg i går. Foto: Anne Charlotte Schjøll

Noen fakta om tauet som, når du leser dette, befinner seg et sted i Nordsjøen på vei til kysten av Louisiana, USA, landet der alt er stort. Eller i alle fall fyldig:
■ 27,2 centimeter tykt
■ 54 kilometer langt
■ Har en bruddstyrke på 2300 tonn, noe som betyr at det kan løfte seks jumbojetfly.
Facebook-knapp kommer her

Eldst i byen

Det er lasteskipet «Mississippi» som frakter verdens til nå kraftigste fortøyningstau. Made in Norway, ved Parker Scanrope på Kaldnes, Tønsbergs eldste bedrift, stiftet av onkelen til Sven Foyn i 1796.

Tauet er egentlig en avansert, gigantisk videreføring av det som drev reperban-butikken også da; spinne fibre til tau som tåler sjø og sol. Og tunge, tunge fartøy.

I oktober er to ansatte fra Scanrope på plass for å bistå under monteringen av det enorme tauet på verdens største oljeboringsplattform, som skal henge i stroppen over 2100 meter over havbunnen Mexicogolfen.

LES OGSÅ: Laster fibertau til Brasil-plattformer

Påvirket verdensprisene

Tau er et mer presist ord enn stropp, laget av polyester. Ja, nettopp, det samme stoffet noen har i skjortene sine, sånne som pleier å stinke etter noen timers bruk.

– Da vi bestilte 3000 tonn polyester fra leverandøren i Frankrike, var det så mye at det påvirket prisen på verdensmarkedet, humrer prosjektleder Trym Ekrem til Tønsbergs Blad.

– Hver eneste uke i et års tid har vi fått inn tre lastebiler, forteller han.

– Det siste året har 24 mann jobbet nokså kontinuerlig med denne leveransen, sier Ekrem.

I desember gikk den første halvparten av fortøyningstauet.

– Det skal på en Chevron-plattform, med fire tau ned fra hvert av de fire hjørnene, 16 til sammen. Havdybden er 2100 meter.

– Det har vært en ganske omfattende jobb for oss. Vi må være sikre på at plattformen ikke driver av gårde.

LES OGSÅ: Vakte oppsikt i Byfjorden

Vokser

Prosjektkoordinator Tom Mello i Parker Scanrope forteller at bedriften er godt fortøyd på Kaldnes; det finnes ingen flytteplaner.

– Men vi skulle gjerne hatt et større dyp utenfor, så vi kunne tatt inn større skip, sier Mello.

For bare halvannet år siden var det 130 ansatte der. I dag er det 160.

– Vi er på stadig leting etter ingeniører. Det går oppover.

Og butikken går bra, kan prosjektkoordinator Tom Mellom berette.

– I fjor omsatte vi for et sted mellom 500 og 600 millioner kroner.

Reperbanen på Kaldnes er eid av det amerikanske industrikonglomeratet Parker. Og ledelsen slipper å rapportere til sine amerikanske eiere i Houston at de har problemer; utviklingen og salget av kabler til havstående vindmøller øker stadig på. Dette er gjerne kombinerte kraftoverførings- og datakabler.

– Vi er i forhandlinger om flere prosjekter, både for fortøyningstau og kabler til vindmøller. Markedet er bra, det vokser, forteller Tom Mello.

 
()

Jobb i Vestfold ()