VENTER:

VENTER: Bastø Fosens administrerende direktør Audun T. Sætre er spent på hva som ligger i konsesjonsvilkårene for at de skal kunne gå på sin tredje periode for ferjetrafikken Horten Moss. (Foto: Tom Arild Dahl)

– Ferjene er 99 prosent i rute

HORTEN: Audun T. Sætre i Bastø Fosen er fornøyd med resultatene til ferjeselskapet.

LØSNING

LØSNING: Inntil bilene på nedre dekk blir gitt mer plass har Bastø Fosen og direktør Audun T. Sætre kuttet ut å bruke midtfeltet på “Bastø I” og “II”. ( FOTO: TOM ARILD DAHL)

Bastø Fosen

  • Overtok ferjesambandet Horten–Moss fra 1. januar 1996 da de vant konsesjonen fra Bjørn Bettums Gokstad AS.
  • Ved slike konsesjonsbytter er det vanlig at nye drivere overtar materialet, men Bettum nektet å gi fra seg fergene «Vestfold» og «Østfold». Derrmed måtte Bastø Fosen leie inn «Einar Tambarskjelve» og «Holger Stjern» før de i 1997 fikk bygget «Bastø I» og «II».
  • I 2005 bygde de «Bastø III» i Polen mens de kjøpte dagens «Bastø IV» ved årsskiftet 2010/2011.
  • I januar i år kom «Bastø V» på plass etter at erstatningsfergen «Stavanger» forsvant i oktober i fjor.
  • Ny konsesjon for perioden 2016–26 skal utlyses snart. Bastø Fosen har allerede varslet at de vil fortsette.

Jobb i Vestfold ()

Flere jobb-nyheter

Bastø Fosen har fått mye pepper i media og av mange folk. Det synes rederisjefen er urettferdig, skriver Gjengangeren.

– Jeg har sett på statistikken vår og synes den ser bra ut. 218 kanselleringer av til sammen 31.422 ruteturer i løpet av et år er det mange ferjeselskap som vil misunne oss, sier han og legger fram tallene som viser at de fulgte ruteplanene sine med 99,31 prosent i fjor.

Facebook-knapp kommer her

– Når vi vet at «Stavanger» sto for 82 av våre 84 kanselleringer på grunn av været – de to siste kom på tidligere «Rennesøy», som vi har kjøpt og døpt til «Bastø IV» nå, så imøteser vi 2013-trafikken med spenning, sier Audun T. Sætre i Bastø Fosen.

LES OGSÅ: Denne skal kappe køtiden

Isen ikke lenger et problem

Han forteller at «spenningen» ikke går på hvor stort fallet i turavlysninger blir, men derimot hvordan fergetrafikken blir når de nå i år har fem ferjer tilpasset Horten-Moss-sambandet.

– «Bastø I», «II» og «III» er som kjent landets eneste ferjer av denne størrelsen som har isklasse. Og når det gjelder «Bastø IV» og «V», har vi fått tilpasset dem slik at ikke is og «slushsørpe» skaper problemer for fergetrafikken, sier han.

– Tallene for hvordan det blir med fergetrafikken i år er det vi er spente på. Etter å ha økt trafikken og vår tjenesteproduksjon med 32 prosent i årene 2009 – 2012, hvorav økningen i fjor var på åtte prosent, blir det spennende å se hvordan det blir nå i 2013. Dette blir det første året hvor vi har fem ferjer i fast drift, sier han og legger til at Bastø Fosen regner med å kjøre over 32.400 turer Horten–Moss og retur nå i år.

LES OGSÅ: Fraktet mer enn 1,7 millioner kjøretøy i 2012

Tre ferjer på lørdager

– I april begynner vi også med tre ferjer på lørdagene. Det trekker opp. Samtidig får vi nok en forsterking av den tendensen vi har sett i lang tid nå; Det er nesten ikke klager på ventetida lenger. Folk vet at det kommer en ny ferge om et kvarter, sier han.

Selv om dagens ferjetrafikk med to ferjeleier er en logistikkutfordring for Bastø Fosen har selskapet sett på trafikkoppgavene og funnet ut at de har mulighet til å legge inn en sjette ferje på sambandet slik det er i dag.

– Ja, det er mulig å ha seks ferjer i drift samtidig. To som losser og laster i Horten og Moss og fire i transitt på sjøen, sier Sætre.

LES OGSÅ: Trailer strandet på Bastøfergen

Frykter ikke bro

– Betyr dette at dere har tenkt å kontrahere en sjette bastøferje for å seile inn i en ny konsesjonsperiode?

– Vi har fortsatt ikke fått søknadspapirene for en ny konsesjonsperiode og vet derfor ikke hvilke krav som stilles. Når det er sagt vil vi selvfølgelig kjempe for å fortsette med våre tre – og landets eneste – innenlandsferjer i denne størrelsen med isklassifisering og to senere innkjøpte ferjer. Dessuten er vi åpne for nye investeringer hvis konsesjonen skulle kreve det, sier Bastø Fosen- direktør Audun Sætre.

Bro over Oslofjorden, eller andre krysningsalternativ ser ikke Sætre som noen umiddelbar trussel.

– Når det gjelder en mulig bro Horten–Moss er det ingen besluttende myndigheter som snakker om den i denne konsesjonsperioden. I den grad veivesenet og samferdselsmyndighetene snakker om en oslofjordsforbindelse, så er det en bro ved Drøbak, som erstatning for Oslofjordstunnelen, sier Audun Sætre og legger til:

– Og skulle det bli en bro her ved Horten så er nok sannsynligheten stor for at det blir lenge etter min tid, sier han.

Bedre plass på nedre dekk

Skrekkhistorier om at passasjerer blir innesperret i bilen på grunn av tett stuing på bastøferjene under overfarten er historie.

– Vi har nulltoleranse på så trang lasting om bord at folk ikke kommer ut av bilene sine, sier Bastø Fosen-direktør Audun T. Sætre.

Det er Bastø Fosens to eldste ferjer på Horten–Moss-sambandet, «Bastø I» og «II» –  begge bygd i 1997 – som er problembåtene. Begge har seks oppstillingsfiler nede og plass avsatt til hver bil som de var den gangen, altså før store SUV’er og 4-hjulstrekkere ble så dagligdags som i dag.

– Vi skal bygge om disse slik at hver bil får mer plass på nedre dekk. Inntil de ombyggingene er på plass sperrer vi midtfila og passer på under stuingen at ingen blir stengt slik at de ikke kommer ut av bilkøene sine, sier Sætre og lover ferdigstilling av dette i løpet av våren.

 
()

Jobb i Vestfold ()