FORTERE: Endelig skal reisetiden med tog mellom Tønsberg og Oslo bli kortere. I februar kommer det også nye togsett på Vestfoldbanen. Foto: Harald Strømnæs

Nå er toget mer effektivt

TØNSBERG: Med ny rutetabell får NSB tatt ut effekten av Bærumstunnelen og dobbeltsporet Tønsberg–Barkåker.
Lars Døvle Larssen
Publisert 11.12.2011 kl 16:40 Oppdatert 11.12.2011 kl 16:40

Tips en venn på e-post:



Første tog som forlot Tønsberg i retning Oslo etter de nye rutetidene, trillet av gårde kl. 06.03 søndag morgen.

En time og 29 minutter senere ankom det Oslo S. Resten av avgangene på søndag kommer til å bruke én time og 22 minutter, og det kommer også nesten alle avgangene på hverdager til å gjøre.

LES OGSÅ: – Sparer en arbeidsuke

Turen tilbake kommer til å ta én time og 20 minutter på de fleste avgangene, unntatt noen som vil bruke fire-seks minutter mer.

– Grunnrutetogene, dvs. de som går hver time, kommer til å bruke cirka syv minutter mindre i retning Oslo og omtrent elleve minutter mindre fra Oslo til Tønsberg, sier strekningsleder Pål Hansen i NSB.

Langt krysningsspor

Foreløpig brukes den nye strekningen Barkåker–Tønsberg ikke som et fullverdig dobbeltspor. Fordi signalanlegget i Tønsberg ikke er modernisert ennå, kjører togene nemlig bare på ett spor fra tunnelåpningen inn til stasjonen.

– Nytt signalanlegg i Tønsberg er en del av Barkåker-Tønsberg-prosjektet, men det vil ta litt tid, sier prosjektleder Jan Magne Nakken i Jernbaneverket. I mellomtiden er det satt opp et midlertidig signalanlegg ute ved Hestehagen, der strekningen signaliseres som et langt krysningsspor.

LES OGSÅ: Milliardtunnelen er snart klar til bruk

– Ingen stor forskjell

– Men opplevelsesmessig er det ingen stor forskjell på dette og et komplett dobbeltspor, hevder Nakken. Både han og Pål Hansen i NSB antyder at det nye signalanlegget i Tønsberg ikke får den helt store effekten på reisetiden når det er ferdig.

– Det er ikke kritisk, men veldig gunstig å få det på plass, mener Hansen.

– Det viktigste er at fleksibiliteten til å krysse tog vil øke. Slik det er nå, kan et tog måtte stå og vente på Tønsberg stasjon hvis motgående tog er så forsinket at vi ikke bare kan sende det av gårde og la dem krysse på dobbeltsporet, sier Hansen. Uansett skal det være slutt på den «obligatoriske» to-tre minutters ventingen på kryssende tog ved Barkåker.

På forsiden nå


...

Har du sett Dixi og Minni?

Familien Foyn-Bruuns hunder rømte fra Aker gård i går kveld.

...

– Alle har et ansvar

Juletid er ulykkestid.