Philip fikk denne jobben på grunn av størrelsen

19-åringen fronter den nye RFSU-kampanjen rettet mot ungdom – som en skikkelig kødd...

Det ble noen litt absurde scener da Philip van Eck spilte inn reklamene ikledd et gigantisk penis-kostyme.

Det ble noen litt absurde scener da Philip van Eck spilte inn reklamene ikledd et gigantisk penis-kostyme.

DEL

– Jeg syntes det var utrolig morsomt. Hvis jeg kan gjøre en god sak for andre, bare ved å være en kødd, er det ikke noe bedre enn det, gliser Philip van Eck.

19-åringen er straks ferdig med videregående i Sandefjord, men før han har gitareksamen fredag, rakk han å være med på et ganske så spesielt stunt forrige uke.

Philip skal nemlig fronte den nye RFSU-kampanjen framover, for å få flere til å bruke beskyttelse.

LES OGSÅ: Denne filmen skal få ungdom til å bruke kondom

Utkonkurrerte flere hundre

– Det var en kompis som leste en annonse høyt på facebook. Da han kom til Er du en kødd ropte jeg Jaaaaa, ler 19-åringen.

Kompisen tok ham på ordet, og sendte inn et bilde av ham til RFSU, der han hadde lilla hår og fortalte at Philip var 1,93 høy. Vips var han plukket ut blant flere hundre som ville være med.

Selve innspillingen fant sted i Asker, og det ble både latter, store øyne og mange selfies, eller self-tiss om du vil.

– Det ble plutselig veldig mange som skulle bort å ta på tissen og bli tatt bilde av med tissen. Jeg følte meg nesten trakassert, fleiper Philip.

LES OGSÅ: Prevensjon som blir gratis

Rammer 23.000 hvert år

I første omgang skal reklamekampanjen ikke vises som tv-reklame, men via andre kanaler rettet mot ungdom.

Hvert år får nesten 23.000 nordmenn påvist klamydia, og mange av den er unge. Likevel er norske ungdommer dårligere enn sine nordiske kolleger til å beskytte seg.

– Det kan by på plagsomme overraskelser. Derfor ønsket RFSU å nå ut til målgruppen fra 16-25 år med det viktige budskapet om å beskytte seg. Dette er en gruppe som ikke lar seg påvirke av pekefinger, fakta eller skremselspropaganda, forteller Christina Placht, i RFSU.

Treffer ungdommen

De valgte ut Philip delvis på grunn av størrelsen fordi ham skulle innta en gigant-penis i reklamen.

– Sex skal være gøy, spennende og litt frekt. Derfor ville vi lage en kampanje som reflekterer dette. Kampanjen falt i god jord og folk forstod humoren i budskapet, selv om mange, spesielt de over 30 syntes kampanjen var både banal og idiotisk, forteller Pernille Berg i Involve!

Selv tror Philip at hans vennegjeng er godt opplært og vet når de skal beskytte seg.

– Jeg er heldig som har en rimelig fornuftig vennegjeng, men det er alltid noen som kan gå på en smell i alkoholens natur. Hvis jeg kan bidra til at flere husker beskyttelse gjør jeg gjerne det, sier Philip, som nettopp er ferdig med russetida. Russ er en naturlig målgruppe for en kampanje om kondomer.

Klar for gitar-eksamen

Philip er ferdig med jobben som kjempe-penis for denne gang, men han stiller gjerne opp på lignende ting senere, så lenge det er en viktig sak.

Nå har han imidlertid en annen viktig sak å fullføre.

Fredag stiller han med elektrisk gitar på eksamen på musikklinja på Storskolen.

– Det blir spennende. Jeg må spille et visst antall selvvalgte stykker og til sammen 15-20 minutter. Da gjelder det ikke å være en kødd, fleiper Philip van Eck.

Artikkeltags