TOM I SVINGEN: Tom Heitmann ga gass under siste fartsprøve av lørdagens Vestfoldsprint i rally. I sin rimelige Peugeot 306 kitcar suste han inn til en respektabel plassering blant de 50 startende.Foto: Kirvil Håberg Allum (Foto: Kirvil Håberg Allum)

Fartsfest på kjente veier

VIVESTAD: Sivert Johansen har lagt rallykjøringa på hylla, men klarte ikke å holde seg unna når fartsprøvene i Vestfoldsprinten freste unna i hans egen bakgård.

HJEMME BRA: Sivert Johansen var kartleser på veiene han kjenner ut og inn .Foto: Sven-Erik Syrstad

UHELL: Jarle Lippert og Jørn Skjelbred måtte bryte etter denne smellen. Foto: Privat

KOSETUR: Tom Heitmann og kartleser Morten Dunset hygget seg på de krokete Vestfold-veiene. Foto: Kirvil Håberg Allum

– Hehe, jeg kunne jo ikke si nei da jeg ble spurt av en gammel konkurrent om å være kartleser på Vestfoldsprinten, sier Sivert Johansen.

Facebook-knapp kommer her

Denne gangen overlot Vivestad-mannen rattet til Tommy Herregården. Sivert Johansen satt ved siden av og leste noter – og kunne dem så å si utenat. Fartsprøvene i indre Vestfold var som å kjøre i Sivert Johansens egen bakgård.

– Jeg kjenner alle svinger og stygge partier fra før, så det gikk veldig bra, sier Sivert.

På hjemmebane

Duoen suste inn til en tredjeplass med sin BMW M3, bare slått av storfavoritten Anders Grøndal i sin superbil, en Subaru Impreza WRC 2004 – og Kenneth Johnsrød i Subaru Impreza STi.

– Grøndals bil er i en helt egen klasse, så han hadde vunnet allerede før start, sier Johansen.

Han satset selv stort på rally i mange år, men ga seg med fartsleken i 2010.

– Jeg sluttet av både økonomiske og familiære årsaker. Det er veldig dyrt å holde på med rally. Nå kjører jeg shortcar som er en langt rimeligere motorsport, sier Sivert.

Han har allerede skaffet seg et godt grep om NM-tittelen i shortcar med to seire og en tredjeplass i NM-rundene hittil i sesongen.

En tur på jordet

Lokalkjent i Vestfoldsprinten var også Tom Heitmann. Den ene fartsetappen gikk nærmest utenfor garasjedøra til Holmestrand-mannen.

– Selv om jeg kjenner hver eneste krik og krok av veien, kjørte jeg på noter. Å kjøre rallyløp, er noe helt annet enn å kjøre vanlig bil. Da hjelper det ikke å være lokalkjent, sier Tom.

Han og kartleser Morten Dunset unngikk de store uhellene, men innrømmer at de måtte ut på et jorde underveis med sin Peugeot 306 kitcar.

– Vi hadde en fin kosetur i en veldig rimelig bil i forhold til konkurrentene. Vi ble nummer 13 totalt, og det er jeg veldig godt fornøyd med, sier Heitman.

Artige etapper

50 biler stilte til start på den tredje utgaven av Vestfoldsprinten. Det er en dobling siden i fjor.

– Førerne setter virkelig pris på etappene. De er svært krevende, ja, jeg vil si noe av de aller vanskeligste i landet, sier organisasjonsleder Erik Aaby, i spissen for de tre arrangørklubbene NMK Tønsberg, Sandefjord og Larvik.

Han mener Vestfoldsprinten er kommet for å bli i rallysirkuset.

– Ryktet om de artige fartsprøvene har spredt seg som en gressbrann i miljøet. Da Anders Grøndal kom til mål på en etappe, spurte han om de ikke kunne kjøre den enda flere ganger, fordi det var så moro!

Aaby roser alle de som har gjort fartsfesten mulig.

– Vi har hatt cirka 70 vakter utplassert på de to fartsetappene, i hovedsak ungdommer fra lokalmiljøet, sier Aaby.

 

På forsiden nå