VIKTIG MED VARIASJON:

VIKTIG MED VARIASJON: Etter tre aktive måneder har flere av deltakerne begynt å kjenne på småskader. For Kjell Johnny Thomsen (foran, i sort) har et stressbrudd i kneet medført noen uker med alternativ trening. Her fra en treningsøkt på Bakkenteigen. (Foto: Martine Unneberg)

– Det er lett å glemme at man ikke er 20 år lenger

TØNSBERG: Etter en forrykende oppstart, er det nå flere av TB Aktiv-deltakerne som har fått kjenne medaljens bakside.

VIL FOREBYGGE SKADER:

VIL FOREBYGGE SKADER: Hilde Grennes er en av trenerne for TB Aktiv-gjengen. Hun etterlyser mer fokus på variasjon og restitusjon blant deltakerne. (Foto: Harald Strømnæs)

Skadeforebygging:

Hilde Grennes råd for forebygging av skader:
■ Varier treningen
■ Fokuser på kvalitet i treningen framfor mengde, gjerne korte og mer intense økter
■ Restitusjon er viktig
■ La sener, muskler og ledd venne seg til treningen, begynn skånsomt
■ Ikke glem å trene støttemuskulatur i ankler og knær
■ Kjernemuskulaturen i overkroppen er viktig
■ Riktig løpeteknikk er viktig. Med det menes fokus på arm- og benbevegelser samt kroppsholdning
■ Unngå for mye hopping opp og ned når du løper
■ Lytt til smertene
■ Vær tålmodig
Mer informasjon: blogg.tb.no/hilde

– Jeg har registrert at noen av deltakerne har begynt å få skader, forteller trener Hilde Grennes.
Facebook-knapp kommer her
Smerter i knærne er gjengangeren blant de nyfrelste mosjonistene.

– Man vil gjerne gjøre så mye så fort, men man glemmer at restitusjon mellom øktene er like viktig som selve treningen. Så kommer skadene – og man får ikke den gleden av treninga som man hadde håpet på. Mange vil være flinke, og tar for hardt i. Da kan man fort bli «for flink», forklarer Grennes.

– For de fleste handler det om mengde. Det blir rett og slett for mye trening i starten. Man er motivert og full av adrenalin og konkurranseinstinkt. Da er det fort gjort å gape over for mye, og da kommer ikke treningen akkurat kroppen til gode.

LES OGSÅ: Treningslegen: – Hvile er viktig

Alt var bedre før?

Akkurat det har Kjell Johnny Thomsen smertelig fått erfare.

– Jeg løp på asfalt da det plutselig smalt til i kneet. Så klarte ikke beinet å bære meg lenger.

En legebesøk avslørte et stressbrudd i kneet.

– Jeg fikk rett og slett for stor tyngde på kneet. Jeg var ikke godt nok trent til slik løping, og må nå betale for det.

Til tross for skaden er Thomsen ved godt mot.

– Legen har sagt at jeg må unngå løping på asfalt til over påske. Isteden sykler jeg på spinningsykkel, og gjør øvelser som jeg har fått av Hilde (Grennes). Selv om jeg må ta det litt med ro, så har jeg ikke tenkt å gi opp. De andre deltakerne etterlyser meg dersom jeg skulker unna. Jeg tør ikke annet enn å stille på trening, ler han.

FØLG KJELL JOHNNYS BLOGG HER

Viktig variasjon

Akkurat det er musikk i ørene til trener Hilde Grennes.

– I ethvert treningsprogram så bør «variasjon» stå med store bokstaver. Dersom man skal løpe Kristinaløpet – skal man da bare løpe i forkant? Svaret er selvfølgelig nei. Man bør også spe på med andre øvelser, slik at man kan fordele belastningen på flere ledd, forklarer Grennes.

For Thomsen betyr det noen uker på ergometersykkel. Å gi opp TB Aktiv var aldri noe alternativ.

– Jeg tror nok mange i min situasjon ville gitt opp treningen. Det ville nok jeg også, hvis det ikke hadde vært for at «kollegaene» presser på for at jeg skal møte på trening. Hadde jeg vært alene nå, hadde jeg solgt joggeskoene, ler Thomsen før han kommer med følgende råd:

– Kanskje min situasjon kan være et lite varsku til andre mosjonister. Det er nok mange på min alder som går for hardt ut, og ender opp med å gå på en smell. Det er lett å glemme at man ikke er 20 år lenger, ler den spreke 60-åringen.

 
()