Dette tauet kan løfte seks jumbojetfly

TØNSBERG: Verdens sterkeste. Verdens lengste. Det må til for å holde verdens største på plass.

Fortøyningstauene som Parker Scanrope på Kaldnes har laget, er verden sterkeste. Det trengs når de skal holde verdens største flytende oljeplattform på plass på 2100 meters dyp i Mexicogolfen.

Fortøyningstauene som Parker Scanrope på Kaldnes har laget, er verden sterkeste. Det trengs når de skal holde verdens største flytende oljeplattform på plass på 2100 meters dyp i Mexicogolfen. (Foto: Foto: Parker Scanrope)

DEL

Noen fakta om tauet som, når du leser dette, befinner seg et sted i Nordsjøen på vei til kysten av Louisiana, USA, landet der alt er stort. Eller i alle fall fyldig:
■ 27,2 centimeter tykt
■ 54 kilometer langt
■ Har en bruddstyrke på 2300 tonn, noe som betyr at det kan løfte seks jumbojetfly.

Eldst i byen

Det er lasteskipet «Mississippi» som frakter verdens til nå kraftigste fortøyningstau. Made in Norway, ved Parker Scanrope på Kaldnes, Tønsbergs eldste bedrift, stiftet av onkelen til Sven Foyn i 1796.

Tauet er egentlig en avansert, gigantisk videreføring av det som drev reperban-butikken også da; spinne fibre til tau som tåler sjø og sol. Og tunge, tunge fartøy.

I oktober er to ansatte fra Scanrope på plass for å bistå under monteringen av det enorme tauet på verdens største oljeboringsplattform, som skal henge i stroppen over 2100 meter over havbunnen Mexicogolfen.

LES OGSÅ: Laster fibertau til Brasil-plattformer

Påvirket verdensprisene

Tau er et mer presist ord enn stropp, laget av polyester. Ja, nettopp, det samme stoffet noen har i skjortene sine, sånne som pleier å stinke etter noen timers bruk.

– Da vi bestilte 3000 tonn polyester fra leverandøren i Frankrike, var det så mye at det påvirket prisen på verdensmarkedet, humrer prosjektleder Trym Ekrem til Tønsbergs Blad.

– Hver eneste uke i et års tid har vi fått inn tre lastebiler, forteller han.

– Det siste året har 24 mann jobbet nokså kontinuerlig med denne leveransen, sier Ekrem.

I desember gikk den første halvparten av fortøyningstauet.

– Det skal på en Chevron-plattform, med fire tau ned fra hvert av de fire hjørnene, 16 til sammen. Havdybden er 2100 meter.

– Det har vært en ganske omfattende jobb for oss. Vi må være sikre på at plattformen ikke driver av gårde.

LES OGSÅ: Vakte oppsikt i Byfjorden

Vokser

Prosjektkoordinator Tom Mello i Parker Scanrope forteller at bedriften er godt fortøyd på Kaldnes; det finnes ingen flytteplaner.

– Men vi skulle gjerne hatt et større dyp utenfor, så vi kunne tatt inn større skip, sier Mello.

For bare halvannet år siden var det 130 ansatte der. I dag er det 160.

– Vi er på stadig leting etter ingeniører. Det går oppover.

Og butikken går bra, kan prosjektkoordinator Tom Mellom berette.

– I fjor omsatte vi for et sted mellom 500 og 600 millioner kroner.

Reperbanen på Kaldnes er eid av det amerikanske industrikonglomeratet Parker. Og ledelsen slipper å rapportere til sine amerikanske eiere i Houston at de har problemer; utviklingen og salget av kabler til havstående vindmøller øker stadig på. Dette er gjerne kombinerte kraftoverførings- og datakabler.

– Vi er i forhandlinger om flere prosjekter, både for fortøyningstau og kabler til vindmøller. Markedet er bra, det vokser, forteller Tom Mello.

Artikkeltags