Gå til sidens hovedinnhold

40 møter - 0 resultat

Artikkelen er over 2 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

30 prosent av klimagassutslipp i Norge kommer av transport. Vi må gjøre det lettere å velge alternativer til bil.

Høyresida i Vestfold har valgt å ikke satse på et kollektivløft i byene.

Kåre Pettersen i Venstre understreker dette når han viser til «minst førti møter» med staten om byvekstavtale for Tønsberg og omegn, uten å nå fram.

40 møter uten resultater er mange bortkasta kaffekopper.

Samtidig som Pettersen setter kaffen i halsen når SV påpeker dette, går Høyre-ordførerne i Sandefjord og Tønsberg ut å bekrefter det vi sier: At det er helt uaktuelt for dem å forsøke å vri veksten i trafikk fra bil til kollektiv.

Les også

Slår kraftig tilbake mot SV-utspill: – Et slag langt under beltestedet

Da blir det vanskelig å få til et kollektivløft. Pettersen skal ha ros for sine førti forsøk på å få «Vestfoldbyen» anerkjent som eget storbyområde. Det er et viktig arbeid, fordi det er helt nødvendig å se byene i Vestfold i sammenheng.

Men for å få til byvekstavtaler med staten, må byene bli enig om en felles ambisjon om å kutte utslipp.

Det er dette Høyre-ordførerne avviser kontant.

Les også

I nabofylket sponser staten med en halv milliard. Tønsberg har ikke mottatt en krone: – Mangel på handlingskraft og vilje

 

Deres mangel på vilje blir Pettersens mangel på evne. Og vi forstår ikke hvorfor Venstre ivrer sånn etter å ta støyten for viljeløse Høyre-politikere. Særlig når Pettersen ser ut til å være enig med SV i at regionen kunne ha nytt godt av 500 statlige millioner til kollektiv og samferdsel på toppen av skrapte kommune- og fylkeskasser.

Et godt kollektivtilbud knytter byer og regioner tettere sammen. Det gjør det enklere å velge alternativer til bil, og bidrar til å kutte utslipp av klimagasser fra transport.

Staten kan være med å finansiere dette. Men det kreves vilje lokalt. I dag er det større vilje i Høyre til å forplikte bilistene til å betale 80% av seks milliarder for økt veikapasitet på gigabrua, enn til å kutte utslipp og redusere bilbruk.

Kommentarer til denne saken