Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
At flere elever skal fullføre og bestå har de siste årene vært det viktigste utdanningspolitiske målet i fylkeskommunen. Endring av fraværsgrensen er et tilbakeskritt for alt arbeidet som har vært lagt ned så langt.
Fraværsgrensen ble innført for å redusere høyt fravær. Forskningsstiftelsen FAFO evaluerte ordningen i 2020 (Fafo rapport 2020:09), og fant at det gjennomsnittlige elevfraværet i videregående skole sank med 27 prosent etter at grensen ble innført. 27 prosent er mye. Det viser at mange elever trenger klare rammer og forventninger.
Tilstedeværelse er viktig for å oppnå bedre resultater, spesielt for svake elever. Dersom vi får et oppmyket regelverk, vil terskelen for å ikke gå på skolen bli lavere. Da vil resultatene bli svakere.
Disiplin
Etter videregående skole skal elevene fortsette med utdanning eller gå inn i arbeidslivet. Da stilles det klare forventninger. En videregående skole som aksepterer høyt fravær, bidrar ikke til god arbeidsmoral.
LES OGSÅ: Vi kan ikke lenger tolerere fraværsgrensa!
Å fjerne fraværsgrensen sender et farlig signal om at skolegang og tilstedeværelse ikke er viktige faktorer for suksess i arbeidslivet eller i videre studier. Disiplin, punktlighet og ansvarlighet er verdier som både arbeidsgivere og høyere utdanningsinstitusjoner etterspør. Fraværsgrensen hjelper elever med å utvikle disse verdiene, slik at de blir bedre rustet for arbeidslivet og samfunnet som helhet.