(Østlands-Posten)

Telenor-kunder kan igjen ringe som vanlig via mobilnettet etter at mange kunder over hele landet hadde store problemer med å ringe ut i rundt tre timer mandag.

Feilen oppsto rundt klokken 11.15 mandag formiddag og rammet rundt 30 prosent av Telenors kunder, som opplevde å ikke kunne ringe ut med mobilen.

På selskapets Facebook-side skrev kunder over hele landet at de hadde problemer med både å ringe ut og motta samtaler.

– Feilen ble rettet rett etter klokken 14. Det er litt for tidlig å slå fast hvorfor dette skjedde, men vi har jobbet på spreng hele tiden for å finne ut hvor feilen lå, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge til NTB.

Han beklager de problemene feilen medførte for selskapets kunder.

Vanlig datatrafikk, mobildata, Facetime, Skype og tale over 4G gikk som normalt.

Feilen rammet blant annet avisens kundesenteret, slik at de som forsøkte å komme i kontakt med avisen ikke lyktes.

– Telenor arbeider for å rette feilen – men vi vet ennå ikke når mobilnettet igjen fungerer som normalt. Kundesenteret oppfordrer derfor i stedet kundene våre om å sende oss en e-post eller å gjøre endringer i sitt abonnement via nettavisen og selvbetjeningsløsningen på «Min Side», fortalte direktør i Amedia Kundesenter AS, Ole Morten Ringdal klokka 12.