Vinterlys og etterglemte granater

Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Bruken av akvarell blir ofte kalt lysets maleteknikk. Bildene bygges opp med mange lag av farger. Lyset i akvarellen kommer forøvrig ikke fra pigmenter, men fra det hvite i papiret. Teknikken er godt egnet til å fremkalle kontraster, stemninger og drama. En av de fremste på denne kunsten, synes jeg, er den svenske akvarellmesteren Lars Lerin, som stilte ut sine fantastiske bilder på Haugar Vestfold Kunstmuseum sommeren 2017.

Midt i vinterlyset i dette maleriet fra Nordbyen ligger det en klassisk og litt spesiell murbygning vis-à-vis byens domkirke. Denne vakre bygningen har ganske klare og rene former, men også noe hentydning til jugendstilen. Ved nærmere ettersyn går assosiasjonene til murhusene i Homansbyen i Oslo, der den minner om en klassisk egenart som mange av bygningene her utrykker. Jeg spekulerer i om utformingen kan ha sitt opphav fra Frogner-arkitekten Georg Andreas Bull.

Bygget stammer i alle fall fra rundt 1870, og ble byens nye prestegård. Det ble bygget i mur av naturlige årsaker. Den opprinnelige prestegården ble lagt i ruiner under en dramatisk brann, som visstnok skal ha truet med å spre seg til større deler av Tønsberg - også til selve domkirken. Dramatikken skal ha kommet til et høydepunkt da etterglemte granater og krutt eksploderte i naboens sjøbod under brannen. Boden var tilhørende Svend Foyn.

Nå ligger bygget harmonisk og velproporsjonert der det bader i det hvite vinterlyset som filtreres gjennom trekronene ved kirken.

God vandring i flotte Tønsberg!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken