Norges Automobil Forbund (NAF) har gjennomført en omfattende test av vinterdekk. Hele 20 dekk er representert i testen som vektlegger oppførsel på typisk nordisk føre.

Testbilen var en Ford Focus, dekkdimensjonen var 205/55 R16 for samtlige merker, og alle dekkene gjennomgikk de samme testene under de samme forutsetningene, oppgir NAF.

Bremsing

På is ble det bremset fra 50, på snø og vått føre fra 80, og på tørt ble bremselengden fra 100 kilometer i timen testet.

Piggdekkene kommer naturlig nok best ut når det er blankpolert på veien, men innad i kategorien pigg er det skremmende store forskjeller.

LES OGSÅ: – Nå tar det helt av

Dersom du er 41 meter unna en uunngåelig hindring bør du ha skodd bilen din med det finske dekket Nokian Hakkapeliitta 8. Det stopper Focusen på knappe 40,7 meter.

Piggdekket GT Champiro Ice Force kommer dårligst ut. Det stopper bilen 20,2 meter senere, eller for å si det på en annen måte, du treffer hindringen – hardt.

Blant de piggfrie var det Pirelli Ice Control som kom best ut i bremsetesten på is. Det brukte 53,8 meter, knappe 14 meter mindre en testens jumbo-dekk, det piggfrie Fulda Montero.

Og det er piggfrie som selger best i Vestfold.

– 80 prosent

Hos H.Stickler i Sandefjord skos bilene med nesten utelukkende piggfritt. 80 prosent velger å kjøre uten pigger.

– Nå finnes det så mye bra piggfritt. De som er laget for nordiske forhold er generelt bra, og man er skodd for forholda uansett, sier Øystein Stickler.

Dekk er likevel ikke bare dekk. Det er forskjell i kvalitet – og man får gjerne det man betaler for.

LES OGSÅ: Dette er ekstra viktig for deg med aluminiumsfelger

– Problemet er de som skal ha billige piggfrie, de er gjerne harde og dårlige.

Harde dekk har gjerne dårlig feste på glatt føre. Og det er ikke nødvendigvis slik at myk gummi betyr dårlig levetid.

– De holder gjerne sesong etter sesong, forteller Stickler mens han viser fram et piggfritt kvalitetsdekk.

Men hviket dekk skal man velge?

Totalen som teller

Selvsagt er ikke bremselengden på blankt føre det eneste som teller, men de to dekkene som måtte nøye seg med sisteplass i testen blant sine «likedekk» er også taperne totalt sett.

Vinneren blant piggdekkene, og dekket med den høyeste poengsummen pigg eller ei, er Nokian Hakkapeliitta 8. Til tross for seieren var ikke dekket like godt under alle forutsetninger.

NAFs begrunnelse for at det likevel vant er som følger:

«Dette er det klart beste dekket på is, hvor det får topp karakter i alle disipliner. På snø er det også blant de beste, men på våt asfalt blant de dårligste med relativt lang bremsestrekning og dårlige rundetider.»

Det piggfrie seiersdekket Pirelli Ice Control fikk følgende omtale:

«Det henger ganske sikkert sammen med at dekket er utviklet i Europa. Ice Control lever opp til navnet og bremser best av alle de piggfire på is. Også i de andre is-disiplinene hevder det seg helt i toppen. På snø blir det slått av tre-fire konkurrenter. Dekkets største svakhet er bremsing på våt asfalt. På bar vei er det middels. Pireli er et meget støysvakt dekk.»

Fransk og kinesisk på bunn

Kinesiske GT Chapiro fikk altså testens laveste score med 6,3 poeng. Omtalen var ikke nådig:

«Det har de lengste bremsestrekningene og dårligste akselerasjonene av alle, og blir slått av de fleste piggfrie dekkene på snø. Ganske typisk er dette dekket med de korteste bremsestrekningene på våt og tørr asfalt, men sidegrepet er dårlig og gir testførerne en usikker kjørefølelse. Dekket støyer mer enn gjennomsnittet.»

Stort bedre var det ikke for franske Fulda:

«Fulda Montero er ikke et dekk for tøffe, nordiske vinterveier. Derimot er det et dekk som er supert på våt asfalt og bør markedsføres som et mellom-europisk vinterdekk. På is er det klart dårligere enn alle de andre dekkene i testen. For eksempel er bremsestrekningen 67,7 meter som er 14 meter lenger enn det beste piggfrie dekket. Også på snø er det blant de dårligste. På våt vei er det meget godt og det eneste dekket som får karakteren 9 av testførerne for trygg og god kjørefølelse.»

Sjekk prisen med flere

Det du må sjekke selv etter å ha lest NAFs test og funnet «ditt» dekk er prisen. Den kan fort variere med 1500–2000 kroner fra forhandler til forhandler når du skal kjøpe fire nye dekk. Og det på samme merke og modell, skriver NAF.

Årsaken er at den ene forhandleren har det dekket du har sett deg ut som hovedmerke, og får dertil gode innkjøpspriser. I motsetning til forhandleren ved siden av som gjerne skaffer dekket, men til mye høyere pris.

SE VIDEO: Gode råd når du skifter dekk