Vil du skal bruke knotten når du panter flasker

FRIVILLIGJOBB: Skipper Solveig Nekstad tilbringer mange sommerdager på Ferjeodden på Tjøme. Sammen med mange frivillige i Tjøme og Hvasser Røde Kors er hun et viktig bidrag for sikkerheten til sjøs. Røde Kors-båten Veritas trenger sårt pantepengene dine.

FRIVILLIGJOBB: Skipper Solveig Nekstad tilbringer mange sommerdager på Ferjeodden på Tjøme. Sammen med mange frivillige i Tjøme og Hvasser Røde Kors er hun et viktig bidrag for sikkerheten til sjøs. Røde Kors-båten Veritas trenger sårt pantepengene dine. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det koster å drive Røde Kors-båten båt på Tjøme. Nå spør de deg pent om å bruke Røde Kors-knappen på panteautomaten, når du kommer til butikken med flaskene dine.

DEL

– Etter at vi mistet spilleautomatene, er inntekten vi har fra pantelotteriet svært viktig for oss i Tjøme Hvasser Røde Kors, sier leder Olav Falk-Pedersen.

Stadig nye oppgraderinger på den tre år gamle redningsbåten Veritas, krever nemlig sitt.

– Bare den siste tiden har vi måttet bruke rundt 90.000 kroner på å oppjustere sambandet, nye og større redningsflåter, og overlevingsdrakter, etter påbud fra Sjøfartsdirektoratet, sier han.

– Derfor går selvfølgelig oppfordringen til folk som panter flasker; bruk Røde Kors-knotten på automaten, kanskje du er så heldig å vinne også.

BRUK KNOTTEN: Leder i Tjøme og Hvasser Røde Kors, Olav Falk-Pedersen oppfordrer folk som panter flasker om å trykke på Røde Kors-knappen på panteautomaten. Da støtter du driften av blant annen redningsbåten, og du har muligheten til å vinne i lotteriet.

BRUK KNOTTEN: Leder i Tjøme og Hvasser Røde Kors, Olav Falk-Pedersen oppfordrer folk som panter flasker om å trykke på Røde Kors-knappen på panteautomaten. Da støtter du driften av blant annen redningsbåten, og du har muligheten til å vinne i lotteriet. Foto:

Røde Kors-båten Veritas har som regel et mannskap på fire, som stadig kurses i førstehjelp, navigasjon og i redning. Slik kursing trenger selvfølgelig et økonomisk tilskudd, som også kommer fra lagets innsats med syketransportbilen.

– På et halvt år hadde vi en inntekt på rundt 40.000 kroner på den kjøringen, og 30.000 kroner fra pantelotteriet, forteller Falk-Pedersen.

LES OGSÅ: Hadde ikke med seg noen gavepakke til Saga Oseberg

Oppdragene med båten de får er stort sett fra Hovedredningsstasjonen på Sola eller AMK. Men Falk-Pedersen roser også samarbeidet med Redningsselskapet, som de ofte har utrykninger sammen med.  På ett år har de omkring 150 oppdrag, hittil i år har de vært ute på 57. Sesongen for bemanning på Ferjeodden er fra påske til hummerfisket er over.

Ung skipper

Ute på Ferjeodden ligger Røde Kors sin redningsbåt Veritas. Nå i ferietiden er det alltid fire mannskaper der i beredskap, som enten er i båten på patruljering eller i vaktlokalene på odden. En av skipperne på båten, Solveig Nekstad (24), synes det er en fin-fin tjeneste sommerstid.

– Om få dager drar jeg på jobb med kystvakta i Nord-Norge, men akkurat nå har jeg fine dager her sammen med gode kolleger i Røde Kors. Og båten vi har her ute er helt topp, mener hun.

Røde Kors-båten Veritas er på 44 fot, har en maskin på 1200 hester, og kan under utrykning holde en fart på 40 knop.

Nekstad er utdannet i nautikk ved Høgskolen i Vestfold, og er foreløpig den eneste kvinnelige skipperen i Røde Kors.

Sist helg gjorde båtmannskapet en god første-innsats da det brant i ei hytte like ved. En brannkanon med skum-mulighet er montert i akterenden, kapasitet er 1200 liter i minuttet. En av de fire mannskapene ombord kan raskt gjøres i stand til overflateredning, det finnes også en avansert hjertestarter ombord, samt det meste av førstehjelpsutstyr.

GODT UTSTYRT: Røde Kors båten til Tjøme Hvasser Røde Kors er utstyrt nesten like godt som en ambulanse. Alle ombord av mannskapet har god førstehjelpstrening.

GODT UTSTYRT: Røde Kors båten til Tjøme Hvasser Røde Kors er utstyrt nesten like godt som en ambulanse. Alle ombord av mannskapet har god førstehjelpstrening. Foto:

– Det er aldri vanskeligheter med å fylle vaktlista her ute. Vi har 35 svært aktive medlemmer. For mitt vedkommende kommer jeg til å være tre uker ute med Kystvakta i nord, så har jeg tre uker fri. Og da jeg kan ta vakter her på Ferjeodden, sier Nekstad.

Stor frivillig innsats

Røde Kors har båter rundt i Oslofjorden i blant anneti Horten, Sande, Sandefjord, Porsgrunn og Lillesand. I fjor hadde Tjøme-båten et oppdrag som nesten endte i Danmark. Rekkevidden er med andre ord stor. Tjøme kommune har henvendt seg til Røde Kors-båten om å holde seg rundt øyene i kommunen i helgene, som en form for natteravner. 

Det legges ned imponerende 24.000 frivillighetstimer bare på Ferjeodden årlig.

Artikkeltags