Her er bruktbilene med færrest feil

Toyota måtte nøye seg med andreplassen på landsbasis, men i Vestfold gikk de til topps med en margin på knappe 54 biler ned til Volkswagen. 
- Veldig morsomt, sier Robert Smeby, salgs- og markedsdirektør i Toyota Horten - Tønsberg AS.

Toyota måtte nøye seg med andreplassen på landsbasis, men i Vestfold gikk de til topps med en margin på knappe 54 biler ned til Volkswagen. - Veldig morsomt, sier Robert Smeby, salgs- og markedsdirektør i Toyota Horten - Tønsberg AS. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Toyota kommer best ut i TÜVs brukssikkerhetstest, men også en sportsbillegende gjør det skarpt.

DEL

Den 6. desember kom siste utgaven av TÜV-rapporten som er den kanskje beste kilden man har til å vurdere feil på bruktbiler.

TÜV er Tysklands ledende aktør for tekniske inspeksjoner og den årlige rapporten kommet ut hvert år de siste 40 årene. Materialet som presenteres i årets rapport lener seg på intet mindre enn 8 millioner tekniske inspeksjoner mellom juli 2012 og juni 2013. 

Toyota best ut

Toyota er inne med 15 biler i de fem årskategoriene som TÜV tar for seg, og er med det merket som kommer desidert best ut i rapporten.

Kategoriene er som følger:

  • 2-3 år gamle biler.
  • 4-5 år gamle biler.
  • 5-6 år gamle biler.
  • 7-9 år gamle biler.
  • 10-11 år gamle biler. 

I kategoriene 4-5 og 5-6 topper Toyota listen med Prius i begge kategoriene. 

«Den fremragende plasseringen til Prius bekrefter igjen den høye driftssikkerheten for Toyota og den hybride drivlinjen. Toyotas biler har en driftssikkerhet som varer, og Toyota dominerer kategoriene for biler eldre enn 5 år», skriver Toyota i en pressemelding i dag. 

Les også: Her sparer eieren 80 prosent på regninga

Også i kategoriene for de eldste bilene er Toyota tungt representert. Av de ti topplasseringene i kategorien 8-9 år stikker Toyota av med fire av plassene, deriblant sølv og bronse. 

I kategorien 10-11 tar Toyota andre- til og med fjerdeplass. 

- Vi er godt fornøyd med denne undersøkelsen, som år etter år viser at Toyota-kvaliteten er på topp. Ekstra gledelig er det at biler med hybridteknologi viser seg å ha færre feil enn biler med konvensjonelle motorer. For tiden står hybridsalget for over 50 prosent av personbilsalget til Toyota, så dette lover godt for fremtiden, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge. 

Også Robert Smeby, salgs- og markedsdirektør i Toyota Horten-Tønsberg er godt fornøyd med resultatet. 

- Det er veldig hyggelig, men ikke helt uventet, sier Smeby. 

Som kollega Olsen synes Smeby at det er bra at hybridbilene til Toyota viser seg å være minst like holdbare som konvensjonelle drivverk. 

Holdbar sportsbillegende

En bilmodell som utmerker seg, og som har eksistert lenger enn TÜV-rapporten, er Porsches 911. Verdens kanskje mest ikoniske sportsbil er med i samtlige kategorier, og topper dessuten kategoriene 7-9 og 10-11. 

Les også: Hver tiende solgte bil går på strøm

Også andre merker gjør det godt i testen. Volkswagen har seks plasseringer inne og Ford fire. 

Gledelig er det også for Opel at deres Meriva topper lista over de mest driftssikre av de nyeste bilene. 

Viktigste i Europa

- Dette er en av de aller viktigste bruktbilrapportene i Europa. Det er et veldig stort antall biler og mange viktige deler på bilene blir undersøkt i denne kontrollen. Både fremaksel, bakaksel, oljelekkasjer, styring, bremseslanger og en rekke andre punkter er gått igjennom, sier NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud til VG

NAF presiserer at det ikke er tilrådelig å kjøpe ene og alene på bakgrunn av en EU-kontroll.

- Dette er jo en øyeblikkskontroll av viktige komponenter på en bil - som styring, bremser, rust og alvorlige og større feil. Senere kan likevel noe ryke. Men det sier jo mye om forskjeller på modellvarianten, sier Bergerud til avisen.

Artikkeltags