Her sparer eieren 80 prosent på regninga

Bulken er ikke synlig for det blotte øye, men likevel er det noen småjusteringer som skal til før den er perfekt.

Bulken er ikke synlig for det blotte øye, men likevel er det noen småjusteringer som skal til før den er perfekt. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Å fikse bulken her koster deg mindre enn egenandelen til forsikringsselskapet ditt.

DEL

Utenfor og inni lokalene hos Kepler bilservice på Sem kryr det med biler med små og store skavanker. En Volvo har en bulk i døra, en Toyota har rygget inn i en kant, og en har vært uheldig med skjermen på en ellers velholdt 37-modell Packard.

Verst ser det likevel ut for en Mercedes R-klasse hvis tak har fått grundig rundjuling og er trykt sammen både her og der.

- Jeg er usikker på hva som har skjedd, det må ha vært snø som har rast ned på den, sier Joakim Larsen mens han drar hånden over det bulkete taket.

Taket ser ved første øyekast ut som noe man vil kassere, eller eventuelt betale i dyre dommer for å få rettet ut igjen.

Fordelen er at det ikke har noen lakkskader, og det er der PDR kommer inn.

Foruten å drive med punktlakkering og øvrig «Smart-repair». så driver Kepler med «Paintless Dent Removal», eller PDR. Det går ut på å rette ut bulker der lakken er like hel. Kunsten er å få det jevnt, selvsagt uten å skade lakken.

Les mer om Smart-repair: Liten skade – liten pris

- Denne jobben fikser vi for 10.000 kroner forteller Larsen. 

LES FLERE KJØR-SAKER HER

Kantbulker

Taket på Mercedesen var en smal sak for arbeiderne hos Kepler å ordne. Da Kjør høyst overfladig «inspiserte» taket var det ikke mulig å se at det noen gang hadde vært skadet. For det blotte øye virket det godt som nytt.

Rette flater er likevel ikke den største utfordringen, det er kantbulkene som krever mest kunnskap.

Så vidt meg bekjent er det ikke noen andre som tar sånne bulker i Norge, sier Larsen mens han viser noen før- og etter-bilder.

Les også: Det er lett å snuble i «fanden-i-hælene-snaren».

Før-bildene viser irriterende småskader som ikke tar seg godt ut på en ellers lytefri bil, men som man normalt sett måtte lakkert opp igjen dersom de ble fikset på tradisjonelt vis. Og da ryker det lett noen tusenlapper.

I de verste tilfellene er prisforskjellen 80 prosent, forteller Larsen.

Demonstrerer metoden

Linas Aleksandrovic jobber på en bulket dør på en Volvo XC90.

Først har han masert ut mesteparten av bulken fra innsiden, og nå er det siste finpussen som gjenstår.En spesiell lampe lyser på døren og ujevnheter som det blotte øye sannsynligvis ville oversett kommer fram.

Aleksandrovic limer fast det som ligner en hvit knapp på det ujevne området, og med det som kan minne om håndtaket på en limpistol trekkes metallet utover. Linjene i lyset blir rettere og rettere, helt til døren tilsynelatende er god som ny.  

Denne jobben koster vel 1400 kroner, forteller Larsen med et smil.

Kong Salomo og Jørgen Hattemaker

Det er stor variasjon i typen kjøretøy som ruller gjennom porten hos Kepler. Her finner man alt fra de dyreste til biler som knapt kommer seg gjennom EU-godkjenningen.

Vi har hatt Ferrarier her til fire millioner kroner, og skrotbiler til knappe 20.000, sier Larsen.

Les også: Hver tiende solgte bil går på strøm

Og det er ikke bare biler. Folk har vært innom med både skurtreskere og motorsykler.

Spesielt godt husker Larsen en som kom innom med en Harley Davidson med en tank med en spesiell lakkeringsjobb som hadde fått seg en bulk.

- Alternativet var å bestille en helt ny tank fra USA.

Det slapp han. 

Ikke for alle skader

Selv om PDR fungerer godt på noen type bulker, er det ikke alle skader som er egnet for denne type reparasjoner. 

- Vi leier inn folk som gjør dette på noen typer skader, gjerne parkeringsbulker og lignende, forteller Paul Bergh, servicemarkedssjef hos Bertel O. Steen i Tønsberg.
 
Han mener at metoden ikke er egnet på alle typer skader. 
 
 
- Det er flere useriøse aktører innen denne bransjen som ikke helt vet hva de gjør eller burde reparere på denne måten. Eksempler på dette er store slakke skader som hele tak, dører, eller bakluker som er trykt inn bør sjekkes i forhold til stivhet, støyisolering, låsekasser, festemekanismer, med mer, sier Bergh.
 
At det finnes useriøse aktører i denne bransjen er Larsen hos Kepler kjent med.
 
- Det finnes flere useriøse innen denne bransjen, som i alle andre bransjer, sier han. 
 
- Det Bergh her refererer til vil jeg vel påstå at ikke kommer inn under kategorien PDR eller smart-repair. Når det gjelder større skader slik som taket vi rettet ut, blir det vurdert hva som er skaden av utdannende karosseriarbeidere med fagbrev. Vi endrer ikke på bilens konstruksjon, vi retter kun tynne blikkplater uten bærende konstruksjon. 
 
At slakk bulk i tak ikke er egnet for PDR-reparasjon er han imidlertid ikke enig i. 
 
- Bergh nevner slakk bulk i tak, noe som er ypperlig for en PDR jobb, men som det ikke finnes mange teknikere som klarer å utføre. Er det problemer med bærende konstruksjoner eller låsekasser og lignende, blir dette vurdert av en fagperson her hos oss og henvist videre til merkeverksted. Våre teknikker påvirker ikke støyisoleringen eller bærende konstruksjoner, sier Larsen.

Bilservice med Smart-avdeling

At det ikke er egnet for alle typer reparasjoner er Knut Rømo hos Bilservice i Sandefjord enig i. 

- Det begrenser seg selv. Er skaden for stor så faller denne muligheten bort. 

Bilservice satser nå på Smart repair med en egen ny avdeling, Smart-avdelingen, der Rømo er formann. Avdelingen holder hovedsakelig til i Sandefjord men de utfører også litt mindre reparasjoner i Larvik, Tønsberg og Holmestrand. 

De fikser alt fra steinsprutskader og parkeringsbulker, til plast og interiørskader. I de tilfellene der metoden er mulig å anvende kan det være store penger å spare for kundene. 

- I noen tilfeller kan det være opptil 80 prosent lavere kostnad for kunden, men det avhenger jo av skaden. For eksempel starter reparasjon av en bulket dør på 1490 pluss moms mens en oppretting og lakkering gjerne ligger fra rundt 6000 kroner og oppover, forteller Rømo.

Artikkeltags