NAF mot strømmen: «Bilavgiftene på stedet hvil»

Stig Skjøstad i NAF er skuffet over at miljøperspektivet i bilavgiftene forsvinner fra statsbudsjettet.

Stig Skjøstad i NAF er skuffet over at miljøperspektivet i bilavgiftene forsvinner fra statsbudsjettet. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Mens andre snakker om milliardlette til bilistene er NAF skuffet over regjeringens bilpolitikk.

DEL

«Etter åtte år med jevn nedgang i bilavgiftene, flater de nå ut i Solberg-regjeringens første statsbudsjett. Under de rød-grønne ble nye biler i snitt 40 000 kroner billigere, men nå stopper denne utviklingen opp.»  Det er de to første setningene i en pressemelding fra NAF som tikket inn i redaksjonene rett før lunsj i dag, og kort tid etter at regjeringen hadde offentliggjort statsbudsjettet.

– Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Sprikende oppfatninger

Mens VG og flere andre medier skriver om en milliard-lettelse til bilistene er overskriften på NAFs pressemelding «Bilavgiftene på stedet hvil».

Begge sider har rett.

– Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier NAF-sjefen og minner om Klimaforliket.

Den forrige regjeringens omlegging av avgiftene skiftet fokuset fra motorvolum til CO2-utslipp, helt i tråd med NAFs bilavgiftspolitikk. I det perspektivet er statsbudsjettet som ble lagt frem i dag på stedet hvil.

LES OGSÅ: Trond Marius har et fagbrev utenom det vanlige

Spesielt dras fraværet av avgiftslettelse for ladbare hybrider fram som en stor skuffelse. Denne typen biler er ifølge NAF helt avgjørende for å nå klimamålene i Norge.

– Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier. Det må være minst 30 000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket, sier Stig Skjøstad.

Omregistreringsavgiften endres

En god nyhet i dagens budsjett, er en solid reduksjon på 35 prosent i omregistreringsavgiften. Dette er like mye som forrige regjering reduserte samme avgift med i løpet av tre år. Solberg-regjeringen legger også opp til at det er de nyeste bruktbilene som får de største lettelsene i omregistreringsavgiften.

– Dette er bra. Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere bil, slår Skjøstad fast.

Og det er denne reduksjonen som faktisk gir en reell nedgang for mange bilkjøpere – de som kjøper brukt.

Dette gjøres for å gjøre norske bruktbiler mer konkurransedyktige i møtet med bruktimport fra utlandet. I og med at omregistreringen koster mer jo nyere bilen er så blir reduksjonen i kroner og øre naturlig nok størst for de nyeste bruktbilene.

Campingvogner slipper årsavgift mens årsavgiften på motorsykler og snøskutere blir redusert med en tredel.

Momsfri leasing av elbiler blir ikke innført før ESA har godkjent dette momsfritaket, ifølge finansminister Jensen. 

Artikkeltags