Nye importregler åpner for store besparelser

Odd Svingen hos Phoenix US Cars as forteller at bedriften nå også satser på nyere biler som følge av regelendringen som trer i kraft fra nyttår. Dollargliset ved hans side har en kunde allerede kjøpt, men de venter med registreringen.

Odd Svingen hos Phoenix US Cars as forteller at bedriften nå også satser på nyere biler som følge av regelendringen som trer i kraft fra nyttår. Dollargliset ved hans side har en kunde allerede kjøpt, men de venter med registreringen. (Foto: )

Av

Bruksfradraget øker massivt for biler som er mellom 15 og 30 år gamle.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

I et høringsnotat fra Toll- og avgiftsdirektoratet foreslås det å øke terskelen for bruksfradrag fra 80 til 98 prosent. Forslaget antas å bli vedtatt av Finansdepartementet.

«Dagens regelverk tilsier at bruksfradraget i avgiftsberegningen blir gradvis høyere frem til bilen er 15 år gammel, men at prosentandelen er den samme uansett om bilen er 16 eller 29 år: 80 prosent», skriver Hegnar.no.

Dermed blir biler mellom 15 og 30 år uforholdsmessig dyre å bruktimportere.

Begrunnelsen for at reglene foreslås endret er ganske enkelt at man erkjenner at biler synker i verdi også mellom fylte 15 år og det året de kan registreres som veteranbiler - altså når de er 30 år gamle. 

Les også: Cesilies reklame-parodi går som ei kule på Youtube

Bruksfradraget vokser lenger

Endringen består i at bruksfradraget fortsetter å øke utover de nevnte 15 år. Utslaget av de nye reglene – om de blir vedtatt – er at en 15 år gammel bil vil få 88 prosent bruksfradrag mot dagens 80. Og er bilen 28 år gammel vil bruksfradraget bli 95 prosent - nok en gang mot dagens 80.

Detaljene er mindre viktige enn resultatet, og resultatet er at den blir billigere for deg å importere.

Les også: – Alt som ellers er dyrt eller forbudt er nå gratis eller lovlig

For en konkret bil fra 1991, som i dag kommer på rundt 330.000 kroner, kan avgiften bli redusert med rundt 90.000 kroner, skriver avisen.

Reglene favoriserer eldre motorsterke biler - det man gjerne kaller entusiastbiler - ettersom det er disse som i utgangspunktet har høyest engangsavgift. 

– Importerer nyere

Hos Phoenix US Cars as på Broen har de stort sett holdt seg til de eldre amerikanske bilene. Med endringen i bruksfradraget åpner det seg nye muligheter. 

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

– Nå er vi også mer inne på 90-tallet, forteller Odd Svingen hos Phoenix. 

Han står og pusser på et dollarglis fra Texas. Bilen er anno 1992 og de venter med å registrere den til over nyttår. 

– Det utgjør tusenvis av kroner i forskjell. Mange, mange tusen sier Svingen. 

Nyere biler blir dyrere

Biler som er opp til halvannet år gamle blir får ingen fradragsendring fra dagens regler, men biler som er mellom halvannet og fire år gamle blir dyrere å importere.

Bruksfradraget på en halvannet år gammel bil er i dag 23 prosent, det faller til 22. Og for en fire år gammel bil er det i dag 42 prosent, det faller til 40.

Les også: NAF: - Selg bilen før nyttår

For biler som er eldre en fire år peker pila i riktig retning igjen, og bruksfradraget øker.

 

Artikkeltags