Større og enda bedre

Designet er modernisert, og linjene er skarpere på nye Skoda Octavia. Det er en kombi som nå er lansert, men den ser ut som en sedan.

Designet er modernisert, og linjene er skarpere på nye Skoda Octavia. Det er en kombi som nå er lansert, men den ser ut som en sedan. (Foto: )

Av

Med nye Octavia gjør Skoda det enda vanskeligere å forsvare et dyrere bilvalg.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

Vi er nesten glade vi ikke lever av å selge premium-biler i disse tider. Riktignok sikrer norsk kjøpekraft et voldsomt salg av luksus. Men det er mer enn utsiktene til høyere lånerenter som sender blendende lys i bakspeilet på tyske statusbiler.

Koreanske Kia og Hyundai har skiftet gir, og lager «europeiske» biler med høy kvalitet både på teknikk og design. Samtidig brenner asiatene av tidenes garantiordninger for å tekkes kjøperne.

Tyskerne stoler på at velprøvd kvalitet fra modermerkene skal holde Skoda i venstre fil. Men produktene er etter hvert så gode, at i hvert fall VW snart bør føle seg truet av sitt eget billigmerke.

LES FLERE MOTORSAKER HER

Kvalitetsopplevelse

Vi har nettopp kjørt nye Octavia et par dager, og konstaterer at både plass, kjøreopplevelse og følelsen av kvalitet står til langt mer enn bestått.

Bilen har blitt større, og utvendig er formspråket frisket opp, med skarpere og mer moderne linjer. Motorene er hentet fra VWs velprøvde program, men ytterligere forbedret.

Innvendig føler du at du kjører Volkswagen. Men mens Octavia egentlig er bygget på Golf-plattform, er baksetet mer romslig, og bagasjerommet i divisjonen over. 590 liter pikkpakk får du med deg.

Stasjonsvognen lanseres senere i vår, koster nesten ikke mer enn sedanen, og må være noe av det nærmeste man kommer en optimal familiebil hvis man måler nytte mot kroner.

For under 250.000 kroner kan du få basismodellen med VWs sympatiske 1,2 liters bensinmotor på 105 hestekrefter. For 105 hesters dieselmotor må du ut med 5.000 kroner ekstra. Begge fungerer greit på bilen.

LES OGSÅ: Ujålete kraftkar på alle fire

Snill på veien

Skoda Octavia er fornuft. Den vekker ikke våte drømmer som en italiensk sportsbil, men den er real, velbygget, romslig og velkjørende. Kjøreegenskapene er ikke potente, men trygge. Komfortnivået er høyt, og du blir ikke flådd selv om du koster på deg litt ekstrautstyr.

Firehjulstrekk-utgaven har solgt godt i Norge. Forhandlerne regner med at kombinasjonen 4x4, automat og 180 hesters bensinmotor vil lande på under 400.000 kroner. Det er i så fall avsindig mye bil for pengene.

Som i dag vil versjonen med trekk på alle fire være løftet et par-tre centimeter. Til høsten kommer også en opphåret Scout-versjon.

LES OGSÅ: Toyota RAV4 – endelig voksen

90 prosent stasjonsvogn

I de fleste andre land er det sedan som selger. Derfor er sedanen (egentlig er det en kombi) lansert først også i Norge.

Men når de nye modellene ruller ut fra forhandlerne, vil stasjonsvogn-andelen trolig ligge på oppunder 90 prosent. For øvrig forventer forhandlerne at bensin-andelen øker kraftig.

Testbilen vi kjørte hadde en 1,4 liters bensin på 140 hestekrefter, et flott alternativ som passer Octavia godt. Ellers varierer motorprogrammet fra 105 til 180 hestekrefter.

Utstyrsmessig leverer Skoda bøtter av aktiv og passiv sikkerhet og kjørehjelp. Samt praktiske detaljer som isskrape plassert i lokket for tankpåfyllingen.

Artikkeltags