Tilfredshetsundersøkelse: Gjør storeslem for tredje år på rad

Roberts kunder er mest fornøyde. – Vi er ekstremt takknemlige og ydmyke ovenfor kundene, sier markedssjef Robert Smeby. Lexus tok førsteplassen, mens Toyota kom på tredje.

Roberts kunder er mest fornøyde. – Vi er ekstremt takknemlige og ydmyke ovenfor kundene, sier markedssjef Robert Smeby. Lexus tok førsteplassen, mens Toyota kom på tredje.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Et merke utmerker seg nok en gang i Autoindex.

DEL

Mer enn 13.000 norske bileiere har deltatt i AutoIndex 2014, den mest omfattende tilfredshetsundersøkelsen i Norge. Den er utført av Loyalty Group International i første kvartal 2014, og bygger på 38.012 unike svar fra Danmark, Sverige og Norge om bilkundenes forhold til bilmerke, forhandlere, verksteder og lojalitet.

Av disse er 8.430 svar fra norske bileiere. Undersøkelsen omfatter biler registrert i perioden 2007-2013.

– Stolte og ydmyke

Som i fjor, og året før, ble Lexus vinner av undersøkelsen. I år med best resultat i samtlige fire kategorier. Det går selvsagt ikke upåaktet hen hos Lexus-forhandleren på Sem.

– Vi er både stolte og ydmyke i forhold til dette fantastiske resultatet, sier salgs- og markedsdirektør for Lexus Vestfold og Toyota Horten-Tønsberg Robert Smeby.

– Når vi vinner samtlige kategorier med god margin for tredje år på rad, kan det naturligvis ikke bortforklares som en tilfeldighet. På vegne av alle medarbeidere i organisasjonen vil jeg igjen takke for kundenes tillit og lojalitet til oss. Lexus har ikke bare de beste bilene, men kundene er mest fornøyd med oss på alle områder. Dette er en pris vi verdsetter høyt.

– Vårt mål hver eneste dag er at våre relasjoner med våre kunder skal vare evig som i et godt ekteskap. Alle skal skjønne at det er kundene vi lever av.

Vokser 

Kundene blir det sakte men sikkert flere av. I 2012 solgte Lexus 493 biler, i 2013 vokste salget til 525. Hittil i år har de solgt 191 biler på landsbasis – opp 39 fra første kvartal i fjor.

Så det går rette veien, men Lexus er fortsatt et marginalt merke i forhold til de store i premiumsegmente.

De gjentatte gode resultatene fra Autoindex vil sannsynligvis ikke slå dårlig ut på salgsstatistikken. Dessuten kommer Lexus med en ny modell til høsten som det knyttes store forventninger til. NX300h er Lexus’ første forsøk i kompakt-SUV-segmentet. Hybriden forventes å bli en storselger for merket.

LES MER OM NX300H: Denne kommer til å doble salget til Lexus

Skiller lite

Lexus hadde det suverent beste resultatet i testen, med en score på 910 i snitt. På de neste fire plassene på lista er det derimot lite som skiller poengmessig.

Audi tok andreplassen med 861 poeng, marginalt foran Toyota, BMW og Mercedes.

Artikkeltags