– Som tømrerlærling jobbet jeg blant annet i Tønsberg, Larvik, Sandefjord og Horten. Enkelte dager begynte vi å jobbe halv sju, det sier seg selv at jeg ikke kunne ta kollektiv trafikk, forteller Aamodt.

Dermed ble det bil og rådyr forsikring for den unge sjåføren som hadde kjøpt seg en 1997 Nissan Primera av sin mor. Hvis man i tillegg plusser på med drivstoff og vedlikehold ble det ikke så mye igjen til selvpleie for å si det sånn.

Umulig valg

Noen forsikringsselskaper gjør nesten alt de kan for å unngå unge kunder. De setter prisen så høyt at det nesten er umulig å velge dem. Mange må forsikre bilene sine via sine foreldre, men da kommer de ikke i gang med å spare sin egen bonus.

– Med så høye priser blir det vanskelig å komme i gang med å spare bonus. De første årene måtte også jeg ha hjelp av mine foreldre. Hun forsikret bilen med et ungdomstillegg. Men før eller senere må man komme i gang, så det var bare å kaste seg ut i det selv om prisen var skyhøy og egentlig utenfor mitt budsjett, sier Aamodt.

Aamodt har flere venner som bare bruker firmabil eller foreldrenes. Dette bekymrer nok ikke forsikringsselskapene seg for da det virker som konkurransen er fraværende om disse kundene.

LES OGSÅ: Gjør gode bruktbilkjøp nå

Til ungdommen

Dette avkrefter Bent Breibøl, leder på Gjensidiges finanskontor. Han mener tvert om at Gjensidige og enkelte andre forsikringsselskaper prøver å finne løsninger som kan få prisene nedover for unge kunder.

– Vi ønsker unge kunder, men den høye prisen gjenspeiler risikoen ifølge statistikker. Dessuten har de veldig lav bonus, forklarer Breibøl.

Men en forsikringspremie er aldri fast. Det finnes flere måter å presse prisene.

– Vi har for eksempel «Ungdomsavtalen» som innebærer at man får tilbake forsikringspenger dersom man kjører skadefritt. Dersom man er 18 når man starter får man igjen 6000 hvis man kjører skadefritt når man er 22. Vi har også noe som heter «Mengdetrening» som gir ti prosent rabatt på premien. Det går ut på at den unge forsikringstakeren skal ha kjørt 2000km med en veileder før kjøp av egen bil.

LES OGSÅ: Denne BMW-en er kongen på haugen

Ta egne grep

Gjensidige tilbyr også en fordelsavtale dersom man har tre forsikringer samlet i selskapet. Da slipper man unna egenandel ved en ulykke. Egenandel er vanligvis mye penger ved en kollisjon.

Breibøl har følgende tips for å få lavere forsikring:

  • Øke egenandel og kjør forsiktig, det gir lavere premie.
  • Ikke kjøp den dyreste og sprekeste bilen du finner. Høy pris og stor motor gir høy premie.
  • Ikke velg full kasko med mindre du må.
  • Kjøp bil med antispinnsystem. Gir fem prosent bonus.
  • Invester gjenfinningssystem i bilen. Det gir fem prosent bonus.


–    Ellers vil jeg anbefale alle å komme i gang med egen forsikring og spare bonus og ikke støtte seg til foreldre. Man kan kanskje spare noen kroner der og da, men i det store og hele er det mye mer økonomisk å ha 20 prosent bonus når man er 18 og kjører en eldre og mindre dyr bil, enn om man starter med 20 prosent bonus når man kjøper seg en nyere bil til for eksempel 300.000. Da blir forsikringspremien ofte skremmende. Og husk, nyere biler bør ha full kasko, det gjør ikke alltid eldre biler. Da er det greit med mer enn 20 prosent,sier Breibøl.

PS. De fleste forsikringsselskapene har sine egne programmer for å tilby gunstige forsikringer til unge. Sjekk flere selskap og sammenlign priser og programmer som passer deg.