Det eneste stedet X6 sklir inn i mengden, er foran Dr. Holms hotel på Geilo i påskeferien. Men hjemme i gata ruver den. Ikke fordi den er særlig større enn sin bror X5, Range Rover, Porsche Cayenne, Volvo XC90 eller andre SUVer i det øvre prisleiet. Men fordi den er så kult vulgær og annerledes.
Sport Activity Coupé, kaller BMW konseptet. Det er et snurrig, men morsomt påfunn fra BMWs designere, både i form og kjøreglede. Riktignok ble den slaktet levende av Top Gears legendariske sleivkjeft Jeremy Clarkson ved lansering. Men selv BBC-legender kan ta feil…

Føreren i fokus

Kupe-formen gir oss noen linjemessige assosiasjoner til 3-serien i Compact-utgave, den som rullet ut av samlebåndet i Bayern på slutten av 90-tallet. Samtidig er X6 definitivt i slekt med den mer vanlige SUVen X5. Den buler litt både her og der, har digre hjul og høy bakkeklaring.
Men inni oser det høyst innarbeidet og normal BMW-kvalitet. Føreren er i fokus for alt, og dasjbord og betjening er logisk plassert og lett innenfor rekkevidde.
Testbilens skinnseter tilbyr utallige justeringsmuligheter, og man sitter som en greve. Unntatt hvis man nærmer seg to meter og skal sitte i baksetet. Formen begrenser sittehøyden.
Automatkassen er med på å gjøre bilen lettkjørt, og med 3-liters diesel og 211 hestekrefter har bilen akkurat det du forventer. Tross en egenvekt på 2,15 tonn aksellerer den fra null til 100 på 8,5 sekunder.

Familievennlig

Det er heller ikke dieselforbruket som hindrer folk flest i å kjøpe bilen. Vi hadde godt levd med et blandet forbruk på 0,74 liter pr mil.
Men kunderådgiveren vår i banken hadde neppe smilt medgjørlig hvis vi foreslo å bruke 1.283.690 kroner på bil.
Nå er grunnprisen «nede» i 897.100 kroner, men allikevel. X6 er dessverre forbeholdt de færreste. Forhandler Bilia i Tønsberg har solgt en håndfull av dem i år, og salget økte noe etter at X6 i våres ble oppgradert til 5-seter.
Før var den bygget for fire, nå er baksetet gjort om slik at den passer bedre for familiebruk.

40-årskrise

Som familiebil ville den fylt behovet for de aller, aller fleste. Den er sikker og komfortabel, romslig med grei benplass både foran og bak og 570 liters bagasjerom.
I tillegg har den det lille ekstra, med sportslige og morsomme kjøreegenskaper som i hvert fall tiltaler vår egen lille 40-årskrise, den som ligger latent der inne et sted.
Der tilsvarende SUVer blir litt gyngete og digre, fremstår X6 som en ganske sportslig og underholdende maskin på landeveien. Diverse tekniske spissfindigheter hjelper deg som fører, og kjøreegenskapene er overraskende skarpe!
Kupe-formen er altså ingen bløff. Monsteret fra Bayern minner om en mindre todørs GTI når du sitter bak rattet. Men dytter du på en takboks, har du alt du trenger i ett kjøretøy.

Parkeringshus-fiende

Bilen er oversiktlig - men kun i kjøreretningen. En liten og skråliggende bakrute hindrer god sikt bakover, men ryggekamera og sensorer alle veier hjelper.
Dog er X6 og dens tilsvarende store brødre og sjelsfrender marerittaktige å ta med inn i trange parkeringshus. Hjørnene er lette å sveive borti vegger, stolper eller andre biler.
Og hvis du først har fått manøvrert deg like hel inn i en parkeringslomme, har du så få centimeter å gå på til hver side at du bør ha kropp som en buktende kvelerslange for å komme deg ut og inn.
Men hvis det var det det sto på for å få kjøre X6 hver dag? Trolig hadde vi levd med det.

Motoralternativene i Norge varierer fra rekkesekser-diesel i testbilen, via to mellomskjær med henholdsvis bensin- og dieseldrift, til hybrid- og bensin-utgavene med åtte sylindre og 407 hestekrefter.
Bensinutgaven xDrive50i tar deg fra null til hundre på 5,4 sekunder. En heftig kjøreopplevelse – men ikke nevneverdig politisk korrekt.