Dette handler om å reise på businessklasse og betale deretter. Den rimeligste koster fra en snau halv million og oppover.
Felles for dem alle er at de som brukt ikke regnes som attraktive før førstegangskjøperen har plusset på ekstrautstyr for minst 150.000 kroner. Helst mer, mye mer. Fete hjul, automatgir, skinn, navigasjon og oppgradert lydanlegg hører til grunnutstyret.
En annen fellesnevner i dette selskapet er bakhjulstrekk. Superbiler skal drives fram via bakhjulene, mener produsentene av ukens testbiler, som alle er utstyrt med dieselmotorer.
Men her slutter også likhetene.
BMW 5-serie
La oss like godt klyve inn i vinneren med en gang. Nå er ikke utgående 5-serie noen dårlig bil. Mange vil fortsatt regne den blant de beste i klassen.
Men prøv den nye, og du merker forskjellen med en gang. Her spiller chassiselementer fra 7-serien og 5 GT inn, og bidrar til en komplett bil som kombinerer sport og komfort på en elegant måte. Alt oppleves så samstemt. Dette er hel ved!
Smørbrødliste
Ekstrautstyr til prisen av en middels motorisert Ford Mondeo kan naturligvis ta pusten fra selv en garvet motorjournalist.
Men det viser samtidig hva premiumprodusentene kan tilby på sine familiebiler: Night vision, sideveis kameraer, programmerbart chassisoppsett, vinkling av øvre del av seteryggen, eloppvarmet ratt, elektrisk lukking av dører og bagasjeromslokk, headupdisplay, radarstyrt cruisekontroll og åtte trinns automatgirkasse.
Jaguar XF
Jaguar XF har den høyeste basisprisen, fordi importøren allerede har lastet inn det de mener er nødvendig for at bilen skal framstå som en ekte Jaguar.
XF er også den mest sportslige av de tre, men samtidig ikke mer sportslig enn 5-serien hvis du innstiller den på "Sport pluss".
Jaguar passer best for dem som vil ha noe annerledes, en bil du ikke ser på veien hver dag. XF er samtidig den eldste av de tre i testen, men den ser slett ikke slik ut.
Mer usikkert kort
Men XF er et mer usikkert kort enn 5-serie og E-klasse. Eierne må trolig akseptere et større verditap, og leve med at bilen i mindre grad egner seg for barnefamilier. Til det er baksetet for trangt og bagasjerommet vanskeligere å utnytte.
Den som våger spranget får derimot sportslige kjøreopplevelser i en bil trukket av en fantastisk, men tørst motor, og et hightech førermiljø med girvelger som popper opp fra sitt skjulested når motoren startes.
Dette er uten tvil bilen for dem som har et forhold til bil og liker å kjøre aktivt.
Mercedes E-klasse
Komfort, komfort og atter komfort. Den blinkende stjernen på panseret garanterer for det. I dype multikonturseter lot vi automatikken masere vår skrøpelige rygg, der vi gled fram gjennom det østlandske landskapet.
Dette er en klassisk og ekte Mercedes, hvor det var umulig å merke at testbilen allerede hadde 40.000 kilometer bak seg. Den framsto som ny. Dette er en bil for folk med gamle penger.
Akterutseilt girkasse
I testen stilte Mercedes med den svakest motoren i selskapet. Men 204 hk og 500 Nm i drakraft holder i massevis, fordi bilen i utgangspunktet speiler komfort framfor sportslighet. Gevinsten blir lavest forbruk, XF brukte eksempelvis 32 prosent mer drivstoff i testen.
Avstandsradar som bremser bilen ned til null i kombinasjon med presafe bremsesystem, kjørefeltassistanse og varsling av biler i blindsonen gjør E-klasse til en av klassens sikreste biler.
Største minus: En akterutseilt, fem trinns automatgirkasse.
Vår mening om testbilene:
BMW 5-serie | Jaguar XF | Merce E-klasse | |
Modell | 530 d aut | 3,0 V6 D | E 250 CDI |
Bak rattet | 9,5 | 8,5 | 8,5 |
Plass | 8,0 | 7,0 | 8,0 |
Bagasje | 7,5 | 6,5 | 7,5 |
Komfort | 9,0 | 8,5 | 8,5 |
På veien | 10,0 | 9,0 | 8,0 |
Ytelser | 8,5 | 9,0 | 7,5 |
Forbruk/CO2 | 5,0 | 4,5 | 6,0 |
Sikkerhet | 9,5 | 9,0 | 10,0 |
Utstyr | 9,5 | 9,5 | 8,0 |
Pris | 3,5 | 4,0 | 5,0 |
Totalt | 80,0 | 77,0 | 77,0 |
Testbilene i tall:
BMW 5-serie | Jaguar XF | Merce E-klasse | |
Pris fra: | 724 800 | 895 800 | 619 500 |
Pris testbil | 1 201 410 | 1 081 690 | 939 914 |
Lengde | 4,90 m | 4,96 m | 4,87 m |
Bredde | 1,86 m | 1,88 m | 1,85 m |
Høyde | 1,47 m | 1,46 m | 1,47 m |
Bagasje | 520 l | 540 l | 540 l |
Motor | 3,0/245 hk | 3,0/275 hk | 2,2/204 hk |
Drakraft | 540 Nm | 600 Nm | 500 Nm |
Forbruk (EU) | 0,62 l/mil | 0,68 l/mil | 0,60 l/mil |
Forbruk (målt) | 0,739 l/mil | 0,863 l/mil | 0,656 l/mil |
Co2 (EU) | 160 g/km | 179 g/km | 159 g/km |
Toppfart | 250 km/t | 250 km/t | 240 km/t |
0-100 km/t | 6,3 sek | 6,4 sek | 7,4 sek |
EuroNCAP* | Ikke testet | Ikke testet | 5 stjerner |
Kilder: OFV/Produsentene
* Mer om sikkerhet på www.euroncap.com