De aller fleste bilforretningene har dem. Du finner dem oftest litt inne i lokalet. Glasskap fylt opp med diverse gjenstander som har en ting ti felles: De er utstyrt med bilmerkets logo.

De utgjør ikke den store forskjellen på butikkenes bunnlinje, men er ment å gi uttelling på merkevareverdien.

Livsstil

Hos Bil-service i Sandefjord tar salgssjef Stian Schrøder oss med forbi blankpolerte biler og en like blank Ford-sykkel. Der bak står det to glasskap fulle av blant annet luer, klokker og modellbiler.

– Det er et krav fra Ford at det skal være Ford-artikler til salgs i forretningen. Det er en del av deres merkevarebygging, sier Schrøder.

Bak glassdørene ligger det blant annet en klokke i de originale GT-fargene, det er lightere, lommekniver og nøkkelringer med Ford-logo.

– Produsentene vil at det skal bli en livsstil. At man er en stolt bærer av logoen hele tiden, sier Schrøder.

LES FLERE KJØR-SAKER HER

Naturopplevelses-app

Mens Ford-artiklene stort sett er dagligdagse gjenstander, har det andre merket Bilservice forhandler lagt seg på en litt annen linje.

– Hos Volvo er det mer tilbehør som går på opplevelser, blant annet XC Travels. Det er en app og en nettsiden som guider deg til naturopplevelser i Skandinavia, sier Schrøder.

En gjenstand som kanskje faller litt utenfor dette segmentet, er et vaffeljern med Volvo-logo.

– Det er en litt morsom greie. Det er nok flere Volvo-fantaster enn vaffelelskere som kjøper den, sier Schrøder.

– Hvem kjøper disse tingene?

– Det er ikke et stort salg over disk, og det er heller ikke et krav om det fra produsentene. Men vi kan dele det inn i produktgrupper. Menn på 40 til 60 år kjøper ting som for eksempel klokker. Unge menn kjøper capser med logoer, og foreldre og besteforeldre kjøper gaver til barna, for eksempel fjernstyrte biler.

– Ikke mye kvinner der, altså. Er vaffeljernet et forsøk på å nå et nytt segment?

– Ja, kanskje det, sier Schrøder og ler.

Mercedes-pynt

Hos Bertel O. Steen i Larvik det særlig to ting som skiller seg ut i glasshyllene: Et grillsett og et sett med kuler til juletreet. Begge er fra Mercedes.

– Vi hadde tre grillsett inne i sommer. Med settet kunne man merke kjøttet med en mercedesstjerne når det lå på grillen. Alle tre settene ble solgt, og det er en artig gimmick på grillfesten, sier deleekspeditør Helge Moland.

Nå er grillsesongen over, og om ikke lenge står jula for døra. Mercedes har artikler til den tiden på året også: Kuler til juletreet dekorert med kjente Mercedes-modeller.

– Vi selger ikke så mye av disse tingene over disk. Det er noen som kjøper med ting for å overraske kona, og noe blir kjøpt av Mercedes-fantaster, sier Moland.

LES OGSÅ: Disse vinterdekkene er best – og verst

– Solgte som pokker

Som alle de andre bilforhandlerne har også Berte O. Steen kataloger man kan bestille fra. Hva sier du til en sykkel til rundt 100.000 kroner fra Mercedes? Eller silkeskjerf til 2.000 kroner fra Land Rover?

Det er Branko’s Auto i Tønsberg som forhandler Land Rover. Morten Danby er daglig leder ved Branko’s, men sier de ikke har tatt inn mye Land Rover-artikler.

– Det er nok mer hos de større forhandlerne.

Men noe de har solgt mye av er Subaru-effekter. Særlig da en viss østfolding herjet i rallyverdenen.

– Da Petter Solberg kjørte for Subaru handlet folk som bare det. Vi solgte blå Solberg-jakker og kjeledresser som bare pokker, sier Danby.

Gummistøvler

Nå er det mer nøytrale produkter å finne i hyllene hos Branko’s Auto. Motorsportartiklene er byttet ut med hverdagsgjenstander med Subaru-logo. Hva med et par Subaru-blå gummistøvler med påmalte dekkmerker?

Morten Danby sier det er forskjell på Subaru-kundene og Land Rover-kundene. Det gjenspeiles også i hva de to merkene tilbyr av effekter – og prisen på effektene.

Støver ned

Et sted de ikke tilbyr veldig mange bileffekter, er Toyota.

– Vårt hovedfokus er kundeopplevelsen, og vi bruker heller mer tid på kundene. Store montere har en tendens til å støve ned, og det er ikke så hyggelig, sier salgs- og markedsdirektør for Toyota og Lexus i distriktet, Robert Smeby.

I lokalene i Horten har de kun skiposer merket med bilmerket inne i dag. Slik var det ikke da Toyota satset på Formel 1 fra 2002 til 2009.

– Da hadde vi blant annet tråbiler og capser. Det var kult, men vi solgte ikke noe, sier Smedby.