Mye fart for lite penger

Kristoffer Gutu Holt og Marius Bøe er klare for en ny sesong.

Kristoffer Gutu Holt og Marius Bøe er klare for en ny sesong. Foto:

Av

Bilcross-sporten presser prisene nedover for å gjøre den tilgjengelig for folket.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Alle burde ha råd til dette! Det sier Kristoffer Gutu Holt som har kjørt bilcross siden 1998.

Bilcross tar mye tid og litt plass, men koster lite penger i forhold til rally. Sporten har tvunget kostnadene ned på et minimum for å forbli på et folkelig nivå. I denne grenen kan man hevde seg for 30.000 kroner i året, noe som er utenkelig i rally.

– Det er billig moro, men man bør ha god plass, minimum dobbel garasje eller kanskje aller helst tilgang til et verksted, mener Kristoffer Gutu Holt.

De fleste helger på sommeren går til kjøring og nye stevner. Mange må slutte på grunn av andre prioriteringer og fordi det tar så mye tid.

– Dette kan være stusslig når det regner, det koster penger, men det gjør jo alt, og tar mye tid. Men det er veldig sosialt. Det er definitivt verdt det, sier Holt.

LES FLERE MOTORSAKER HER

Smarte tiltak

For å holde kostnaden til sporten nede er det visse begrensninger og noen spesielle tiltak.

– Det er ikke lov med firehjulstrekk, turbo og kompressor. Bilene lønner det seg ikke å bruke for mye penger på, for de kan få ny eier etter hvert løp. De loddes nemlig ut og maksprisen er 9.000 kroner, sier Holt.

Gutta på «Skyggelaget», som de kaller seg, kjører med røde biler. Målet hvert år er å komme til den store landsfinalen. For å komme til dit må de bli blant de seks beste i et kvalifiseringsløp.

– Vi kjører for NMK Tønsberg. Du må betale medlemsavgift hvert år og for lisensen. Totalt blir det syv til åtte løp i året på sommeren. Målet hvert år er den «berømte» landsfinalen. Den avholdes et nytt sted hvert år og er en gullgruve for arrangøren og den lokale klubben. Fem ganger har jeg kommet med i landsfinalen, men det er ingen krise å ikke komme med dit, mener den erfarne bilcrossføreren.

LES OGSÅ: Større og enda bedre Octavia

Crossbil til «konfen»

Marius Bøe (19) er mekanikerlærling og er utplassert hos Re Auto. Han fikk sin første bil til konfirmasjonen, og kjørte juniortrening første året, før han startet i juniorklassen. Fra det året man fyller 16 år, til det året du fyller 19 er man i juniorklassen.

– Nå er det sesongstart siste helg i april. Det blir min første som senior, sier Marius med et litt forsiktig smil.

Han gleder seg men har ikke noen formening om hvordan dette kommer til å gå. Hans interesse har i alle fall smittet over på hans svigerfar, som har gått «all in».

– Svigerfar er 45 og begynte i fjor. Nå har han kjøpt bil og en buss å sove i og alt, sier han. Har du lyst å prøve om det er noe for deg kan du kjøre med engangslisens hver gang, men da blir du ikke klassifisert videre til landsfinalen.

Du kan lese mer om bilcross på sidene til nmk.no og bilcross.no.

LES OGSÅ: Slipper unna fartsbot

Artikkeltags