Kløktigere enn noensinne

Artikkelen er over 10 år gammel

Unni Lindell: «Sukkerdøden» Aschehoug 2010, 428 sider Anmeldt av: Finn Stenstad

DEL

Hva gjør den dyktige krimforfatter av serieromaner når den åttende boken i rekken skal skrives, og hun muligens føler at sitronen er skviset tørr? Jo, henter behendig inn en ny hovedperson som gir konseptet ny kraft, nye muligheter og slik holder fast på sin store leserkrets.

Akkurat dette gjør Unni Lindell i sin nye roman «Sukkerdøden». Ved å la den uortodokse Marian Dahl, som vi møtte i noen av de foregående Cato Isaksen-romanen, bli den bærende nøkkelpersonen i en drapssak som ryster hele den norske politietaten. Cato Isaksen, som vi kjenner fra en rekke Lindell-romaner og har blitt fortrolig med på TV, spiller denne gangen annenfiolin i etterforskningen der lederen av Kripos, Martin Egge, brått er revet bort, etter først å ha blitt hardt skadet etter en påkjørsel, men så, kynisk tatt av dage på overvåkingen på Ullevål sykehus. Når det så viser seg at Marian Dahle har stått Kripossjefen svært nær, blir det ytterst problematisk for alle involverte i en sak der det etter hvert ikke bare dreier seg om ett, men flere drap, både i fortid og nåtid.

Utgangspunktet er knyttet til en ung, sykelig overvektig jente, Kari Helene Bieler, datter av en av lederne i Undervisningsbygg i hovedstaden. Hun har gått inn i tilnærmet psykotisk, taus tilstand etter at hun mange år tidligere var vitne til at lillebroren døde, angivelig av krybbedød. Nå dukker minnene opp. Det ligger en forbrytelse bak der foreldrene har vært delaktige, hevder hun. Det hun vet, vil hun gå til Kripossjefen med som er en venn av familien. Dette utløser et skred av hendelser med verst tenkelig utgang. Etterforskningen drives på to plan, den formelle, ledet av Cato Isaksen, den uformelle og delvis fordekte, av Marian Dahle.

Slik Unni Lindell har
utviklet «Sukkerdøden», blir den en riktig vellykket kriminalroman der hun stadig bringer inn overraskende vendinger som trekker leseren med fra start til slutt. Her er ikke bare ytre spenning, men også personkarakteristikker som stikker dypere enn vanlig er i denne type litteratur. Slik lykkes hun i å fornye seg og en av de mest leste krimseriene her hjemme.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags