Derfor får du lyst til å kjøpe bolig

Boligfotograf Eivind Stensnes er nøye på lyssetting og valg av vinkel når han tar bilder til prospektet. Plante og stearinlys er viktige detaljer.

Boligfotograf Eivind Stensnes er nøye på lyssetting og valg av vinkel når han tar bilder til prospektet. Plante og stearinlys er viktige detaljer. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Lekre bilder og gode historier skal få deg på kroken.

DEL

– Styling? Nei, det skal jeg ikke skryte på meg. Det er kjæresten som har ordnet opp, ler Mads Heum.

Etter tre år i leiligheten i høyblokka i Bjørnsons vei skal han og kjæresten flytte inn i hus på Sem.

Nå har fotograf Eivind Stensnes ankommet, og det skal tas bilder til annonsering og prospekt.

LES OGSÅ: Se opp for ordfeller i boligannonsen

– Denne skal vel vekk, sier Heum, løper bort og fjerner en blomsterløs orkide i entreen, og kommer dermed fotografen i forkjøpet.

Her er det detaljene som teller.

Konseptet «Signatur»

Noen dager tidligere er jeg på kontoret til Eiendomsmegler 1 i Tønsberg sentrum. Sammen med megler Jesper Snekkestad sitter jeg og humrer over gamle prospekter. Skjønt, gamle? Utviklingen har gått i en fei.

Stolt viser han fram prospektkonseptet «Signatur». En delikat, 90-siders bok med stive permer, mye informasjon og lekre bilder. Kontrasten til de tynne lefsene fra tidlig 2000-tall med selvfotograferte bilder, klipp og lim er påfallende.

LES OGSÅ: Hjemmesnekra og miljøvennlig

Så vant da også «Signatur» Gullmegler-prisen for beste prospekt i 2012. «Hver side mellom hardcover-permene vekker passe doser lyst og tillit», skrev juryen.

– Tidligere var det vanlig å bruke 3-5 bilder. Nå bruker vi nok i snitt 30. På begynnelsen av 2000-tallet dukket det opp profesjonelle fotografer. Mange mente det var tullete, mimrer Snekkestad.

Krav til dokumentasjon

I 2007 kom en stor lovendring. Paragraf 6-7 i Lov om Eiendomsmegling lister opp alt som skal dokumenteres ved salg av bolig.

– Før hadde vi masse løsark. Nå er det mye større krav til dokumentasjon, det er mer utfyllende og alt skal samles i ett dokument, forklarer Snekkestad.

LES OGSÅ: Dette er den nye hyttetrenden

Det er en av grunnene til at prospektets betydning har eskalert. Men mye er psykologi.

– Når folk har vært på visning, skal de hjem og vise huset eller leiligheten til venner og familie. Det er viktig å få aksept fra dem, at de sier «Åh, den ser fin ut!». Vi opplever ofte at kunder ber om et nytt prospekt når de har bestemt seg for å kjøpe. Da er det gamle helt fillete, ler Snekkestad.

Daglig leder i A-meglerne Heidi Karoline Storm bekrefter trenden.

– Det har vært en stor utvikling av produktet i løpet av de siste ti årene. Større krav til dokumentasjon er en grunn, men selvfølgelig også at kundene vil ha en best mulig presentasjon av boligen sin, sier hun.

Skreddersydde pakker

– Det er en djevelsk konkurranse nå. Kundene er interessert i å få folk på visning, og betaler det som skal til, sier førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Meglerene tilbyr gjerne skreddersydde pakker. Når det gjelder annonsering har for eksempel Privatmegleren gull-, sølv- og bronsepakker med ulike størrelser og frekvenser på annonsen. Andre slår sammen annonsering, styling og type prospekt.

– Vi vil gjerne tilby noe til alle segmentene og har skreddesydde tilbud, forklarer Snekkestad.

Hos han koster det rundt 10.000 kroner for en relativt enkel markedsføringspakke med en liten annonse i avisa, nett, foto og et heftet prospekt. «Signatur»-pakka er for dem som ønsker det «lille ekstra» og innebærer styling og mer omfattende fotografering. Pris: i overkant av 20.000 kroner. Da forplikter man seg også til en helsides annonse, og den prisen kommer i tillegg.

Handler om storytelling

– Jeg skjønner godt at man jekker prospektet opp, sier Kunøe.

– Det handler om storytelling. Det omfatter omgivelsene, nærmiljøet, skolen, butikken ...Og så mye informasjon som mulig. Folk skal ikke behøve å gjette seg til ting.

Han påpeker at det spesielle med boligsalg er at man anstrenger seg så mye for å få en kunde.

– Folk må på visning, og der må de få noe i hånden. Prospektet kan gi deg en times opplevelse hjemme, sier Kunøe og understreker som megleren at det er viktig å ha noe å vise fram til venner og kjente.

Det handler om drømmer.

– Prospektet setter drømmene igang. Uten drømmer går det ikke. Hjernen husker i bilder, og det gjelder å bygge gode bilder, sier Kunøe.

Samtidig må man ikke gå for langt. Det er megler Snekkestad bevisst på.

– Det er viktig at ikke fotografiene overdriver, at det for eksempel blir brukt unødvendig vidvinkel. Hvis folk har kjempeforventninger, så kan de bli skuffet. Det er en balanse der, sier han.

Kunøe påpeker også faren.

– Opplevelsen på visningen bør matche prospektet, sier han.

– En hyggelig jobb

– Hei, har vi flere stearinlys?

I Bjørnsons vei er Heum i telefonen med kjæresten. Fotografen trenger mer stæsj. Ellers er han fornøyd.

– Her var det veldig fint og ryddig. Man kommer jo til alt mulig. Dødsbo, skilsmisser ... Det kan ofte være mye stress involvert når man skal selge bolig. Jeg synes det er en hyggelig jobb. Har noen høye skuldre, prøver jeg å roe dem. Det føles godt å si: «Nå har du ryddet fint. Da blir det fine bilder». Jeg vil få kunden til å slappe av, smiler Stensnes.

– Det har du klart, roper Heum fra kjøkkenet.

Stensnes bor i Holmestrand og jobber for firmaet Inviso, som selger bilder til ulike meglerfirmaer.

Riktig belysning

Fotoapparatet er satt på stativ i gangen. I det Stensnes knipser, fyres blitzen av, ikke bare i dette rommet, men også i soverommet ved siden av.

– Vanligvis har jeg 4-5 blitzer i de forskjellige rommene for å få riktig belysning, forteller Stensnes.

I travle tider kan det bli 6-8 boliger på en dag for fotografen.

Så er det badets tur. På vasken står det en turkis såpedispenser på den ene siden, og en matchende telysholder på den andre. Ingen tannbørster og halvbrukte såpestykker her. Ikke tilfeldig.

– Du har en kjæreste som har vært veldig flink, skryter Stensnes til selgeren, mens han ser inn i søkeren.

– Knips!

Artikkeltags