Gå til sidens hovedinnhold

Buss til Tollbodgaten?

At Nedre Langgate skal være den ene hovedaksen for kollektivtransport i fremtidens Tønsberg sentrum, er det bred enighet om. Men hvor skal tverrforbindelsen gå?

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Etter å ha hørt innvendinger fra bl.a. handelsstanden vil Tønsberg kommune nå ha Tollbodgaten som bussgate i stedet for Møllegaten, som man tidligere var enige om. Men i sitt høringsinnspill til kommunens mobilitetsplan holder Statens vegvesen fast på at Møllegaten er det rette alternativet.

Vi ser noen gode argumenter for å velge Møllegaten. Bl.a. ligger den nærmere Farmandstredet og Torvet, dit mange skal både for å handle og jobbe, og nærmere en stor arbeidsplass som rådhuset. Tollbodgaten er i dag litt mer perifer, men kanskje et vel så fremtidsrettet valg, med store arbeidsplasser som Stasjonen, Egenesgården og nye Kristinakvarteret, og med nærhet til jernbanestasjonen, som uansett vil bli liggende der den ligger i mange år til.

Samtidig handler dette om mye mer enn effektiv og miljøvennlig transport til og fra jobb. Det handler også om hva slags sentrum vi ønsker oss i fremtiden. Opptil 700 busspasseringer hver dag gjennom Møllegaten vil langt på vei kutte Tønsberg sentrum i to, og vi risikerer at mye av den positive utviklingen som har funnet sted rundt Prinsesse Kristinas plass de siste årene reverseres.

Derfor er Tollbodgaten et bedre alternativ enn Møllegaten, men kanskje likevel ikke det beste: I fjor lanserte arkitektene Roland Borgvin-Burgess og Thorvald Bernhardt ideen om en bussring rundt sentrum i stedet. Ikke alle har gitt opp den tanken, og den er vel verd å se nærmere på.

Kommentarer til denne saken