[broom.no] Innføringen av DAB i Norge går sin gang. Det nasjonale FM-nettet ble slukket i Nordland 11. januar og deretter i Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal 8. februar.
I en undersøkelse utført av Norges Lastebileier-Forbund (NLF) blant medlemmer i nettopp disse fylkene, oppgir tre av fire at DAB-dekningen oppleves som dårligere enn FM-dekningen var før slukking. Syv av ti mener også DAB-dekningen utgjør en sikkerhetsrisiko.
- Les også: DAB-adaptere kan skape problemer
60 strekninger
– Overgangen fra FM til DAB ble godkjent under en forutsetning om at beredskapen ble ivaretatt. Tilbakemeldinger vi får fra medlemmer i fylkene hvor FM-nettet nå er slukket, indikerer at dette ikke er tilfelle, forteller administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
* 75,4 prosent opplever DAB-dekningen som dårligere enn FM-dekningen var.
* 68,3 prosent mener DAB-dekningen utgjør en sikkerhetsrisiko.
Respondentene listet opp mer enn 60 strekninger hvor DAB-mottaket faller ut.
- Les også: Rørt til tårer av denne lappen
Svikter mest
Det er spesielt i tunneler og i områder hvor det bor lite folk dekningen oppleves som dårligst, med hyppig bortfall og uteblivende trafikkmeldinger. Mange melder også om væravhengig dekningsgrad.
– Yrkessjåfører er helt avhengig av vær- og føremeldinger for å ta seg trygt frem. Nå opplever mange at de får færre trafikkmeldinger enn de gjorde med FM-nettet. Det er spesielt i tunneler og på fjelloverganger beredskapsprinsippet står som aller viktigst, og det er akkurat her dekningen svikter mest. Dette ser vi svært alvorlig på, sier Mo.
- Les også: Sjekk når du må bytte førerkort
Bør gå alarm
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) foretok en vurdering i forkant av DAB-slukkingen. I denne ble det konkludert med at «de beredskapsmessige konsekvensene av slukkingen av FM-nettet og overgang til DAB er usikre, men mest sannsynlig små».
– Når tre av fire yrkessjåfører opplever at radiodekningen nå er dårligere enn før, bør det gå en alarm hos myndighetene. Dette kan i verste fall føre til at viktige meldinger ikke når fram når det står om liv, avslutter Mo.