Derfor er det viktig at babyen får ligge på magen hver dag

HJELPER BARNET: Tid på magen trener muskelgrupper som ikke blir trent når vi ligger på ryggen. Det oppfordrer barnet til bevege seg og er viktig for utvikling av motoriske ferdigheter og av hjernen, skriver Catherine Anker-Sletholt.

HJELPER BARNET: Tid på magen trener muskelgrupper som ikke blir trent når vi ligger på ryggen. Det oppfordrer barnet til bevege seg og er viktig for utvikling av motoriske ferdigheter og av hjernen, skriver Catherine Anker-Sletholt. Foto:

Av

Utfordringer med læring, konsentrasjon, atferd, koordinasjon, emosjonell regulering og generell velvære. Småbarn trenger mer tid på magen for å utvikle optimal kroppskontroll og balanse.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Vi vet vel alle at det er lurt å trene. Magetid er på mange måter babyens første treningsøkt, og legger til rette for å oppnå store øyeblikk som å holde hodet selv, rulle rundt, åle, krabbe og til slutt reise seg opp å gå på to ben. Det er tross alt det store målet det første leveåret, og et stolt øyeblikk for alle foreldre!

Magetid er viktig for den motoriske og kognitive utviklingen, og forskningen har vist at barn som får mye magetid når sine milepæler tidligere og oppnår bedre stabilitet og balanse i kroppen enn de som får lite magetid. Kampanjen i 1992 som oppfordret til at babyer skulle sove på ryggen, førte til at magetiden gikk markant ned. I en spørreundersøkelsen av barnefysioterapeuter gjort i 2008, kom det fram at barn etter denne kampanjen nådde sine motoriske og kognitive milepæler senere grunnet mindre tid i mageleie.

Fordeler med magetid

Trening på magen bidrar til utvikling av god nakkekontroll og grovmotorikk, det kan hjelpe for luft i magen og gjør at babyen kan trekke pusten dypere. Det kan også bidra til å motvirke skjevt eller flatt bakhode. Magetid trener muskelgrupper som ikke blir trent når vi ligger på ryggen, og det lar babyen observere omgivelsene fra et helt annet synspunkt. Det oppfordrer barnet til bevege seg og er viktig for utvikling av motoriske ferdigheter og av hjernen.

Magetid stimulerer utviklingen

Primitive reflekser er de første automatiske bevegelsene en liten baby har. De lager sparkene i magen, hjelper til på vei ut av fødselskanalen og gjør at babyen slår ut med armene og trekker pusten for første gang. De primitive refleksene er viktige for overlevelse i de første månedene av livet, men skal integreres og erstattes av mer frivillig kontroll over muskulaturen. Et eksempel er griperefleksen som gjør at en liten baby griper om det som blir plassert i hånden. Dersom håndflaten blir stimulert, for eksempel ved magetid, vil motorikken utvikle seg i retning av mer frivillig kontroll og etterhvert til et pinsettgrep. Magetid bidrar ikke bare til den motoriske utviklingen, den bidrar også til den kognitive utviklingen.

Barn som ikke tilbringer regelmessig tid på magen kan bli forsinket i sin motoriske utvikling og ha uintegrerte primitive reflekser, som kan gjøre at barnet ikke oppnår optimal kroppskontroll og balanse. Vedvarende primitive reflekser etter et års alder kan føre til utfordringer med læring, konsentrasjon, atferd, koordinasjon, emosjonell regulering, og generell velvære.

Hvordan trene magetid

Finn et egnet sted på gulvet og legg babyen på magen, på for eksempel en lekematte eller et annet rent underlag. Prøv å la babyen ligge på magen i 3–5 minutter, 2–3 ganger om dagen. Når babyen liker å ligge på magen, kan du trene oftere, eller ha lengre økter. Prøv å motivere og «heie» på barnet. Det kan være anstrengende med denne treningen og dersom babyen blir veldig sliten eller misfornøyd er det lurt å avslutte økten og prøve igjen senere. Husk at babyen ikke skal sove på magen.

The American Academy of Pediatrics anbefaler å starte magetid fra dagen babyen er født. Magetid er fint når babyen er våken og opplagt, og det kan være lurt å vente 20–30 minutter etter et måltid for å minke sjansen for gulping. En lur måte å få til regelmessig magetid er å rulle babyen over på magen i forbindelse med bleieskift, for det blir det ofte noen av i løpet av en dag. Noen dager er babyen mer eller mindre motivert, akkurat slik som at vi voksne ikke alltid er like motivert for en treningsøkt. Selv om det kan være slitsomt å trene vet vi at det er bra for oss, det samme gjelder magetid. Det kan komme litt an på dagsformen hvor mye man får gjort, og det er helt greit at det varierer fra dag til dag. Følg nøye med på babyen og hør på signalene han/hun sender.

Hva om babyen ikke liker det

Dette kommer litt an på barnets alder. Noen babyer liker godt å ligge på magen fra de er nyfødte, mens andre misliker det. Å ligge på magen er som nevnt en liten treningsøkt for babyen og det kan være slitsomt når man ikke er så sterk og har god kontroll over muskulaturen som stabiliserer hode og kropp. Du kan prøve å motivere babyen ved å legge deg på gulvet sammen med han/henne og ha god blikkontakt. Du kan også prøve å legge noen favorittleker i nærheten, eller bruke en babygym. Babyer liker å se sitt eget speilbilde, så et lekespeil kan være morsomt og motiverende. Babyen kan ligge på mors eller fars bryst slik at de får trent samtidig som det er veldig koselig og se/være nær mor eller far. Du kan også ha barnet liggende på fanget på magen mens du stryker på ryggen eller masserer føttene. Prøv å gjøre det hele til en lek og ha det gøy sammen.

Fortvil ikke om du ikke føler at du la til rette for nok magetid med babyen din. Kroppen og hjernen kan trenes hele livet, og mottoet vårt er bedre sent enn aldri!

Huskeregel: Sove på ryggen, leke på magen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken