Gå til sidens hovedinnhold

Egen bil og tilhenger trengs aldri igjen, Idas firma leverer tilbake tingene når kunden måtte trenge det

Ida har utviklet en tjeneste som handler om å tilgjengeliggjøre plass.

Spaltist Denne teksten gir uttrykk for skribentens personlige holdninger.

Bestefaren min var lastebileier. Han het Klaus, og det var det vi kalte han. Han kjørte Volvo, jobbet for egg-sentralen og kjørte daglig tur retur Oslo. Han tok andre oppdrag også, men jeg husker eggene best. Det ble eggedosis på 17. mai og sommerjobb på søsteren min, på kylling-grillen.

Da jeg besøkte Klaus satt han ofte ved regnemaskinen sin og jobbet med forretningene. Ikke visste han at lastebileiere i 2021 skulle måtte forholde seg til smarte og automatiserte løsninger, retail-kjeder, supply chain planning og supply design. Men jeg vet, for jeg har møtt bedriftsledere i transport- og logistikkbransjen og snakket med gründeren Ida.

- Hadde bestefaren din levd og jobbet i dag hadde han kanskje vært leder i et logistikk- og teknologiselskap, eller brukt tittelen distribusjonspartner, sa Ida. Han måtte ha satt seg inn i anbudsprosesser mot automasjons- og softwareleverandører, og ikke bare hentet og kjørt egg til og fra hovedlagre med sorteringsanlegg, men fra bærekraftige forsynings-huber. - Mange netthandelsbedrifter setter ut lagerdriften til distribusjonssentre mange ulike steder for å kunne tilby kort leveringstid. Dette skjer fordi det foregår en sammensmelting av fysiske butikker og digitale salgsflater, og de ønsker «samme-dag-levering».

Ida har utviklet en tjeneste som handler om å tilgjengeliggjøre plass. Netthandel og hjemmekontor har ført til at det står mange lokaler ledige, og disse kan leies som lagerplass. Ida tenkte at livet krever sin plass. At vi lever i ulike sesonger, har hobbyer og noen ganger må mellomlagre ting og tang. Tenk om noen kunne hente, lagre og returnere disse raskt ved behov? Kundene oppretter gratis konto i app, tar bilde av det de vil lagre og sier fra om de ønsker emballasje. Egen bil og tilhenger trengs aldri igjen, Idas firma leverer tilbake tingene når kunden måtte trenge det.

Les også

Marit jubler: – Vi må ansette

Klaus rakk aldri å bli en dreven app-bruker. Han kommuniserte via fasttelefon, og regninger og brev sendte han i posten. I dag finnes det mange private selskaper som leverer post, selv om vi sender færre brev. Til gjengjeld sender og mottar vi mange pakker, blant annet brukte klær. Noen distributører inkluderer frakt på det som legges ut i appene for å gjøre det enkelt å kjøpe og selge brukt. Sirkulærøkonomien har kommet for å bli. Det er imidlertid noe problematisk med fenomenet «frakt-fritt». Om en pakke skal leveres fra nettbutikkens lager til kundens postkasse eller kontor må noen gjøre jobben, og det er naturligvis ikke gratis. "Gratis frakt" betyr ikke at transportørene ikke får penger – men det betyr at ikke de får kred for jobben. Det bygges opp en allmenn forventning om at transporttjenester skal være gratis. Og det er uheldig med tanke på miljøet, for forbrukerne blir lite villige til å være med på å betale for utviklingen. Flere bør vite at det å velge en ren elektrisk lastebil i dag er dobbelt så dyrt som en diesellastebil, og hydrogenalternativet er fire ganger så dyrt. Det finnes foreløpig få batterielektriske lastebiler, og det virker som det skal gå lang tid før vi får god infrastruktur for tungtransport med batteri eller hydrogen.

Les også

Skagerak får likevel starte skole i Tønsberg: – Glade på byens vegne

Klaus var allerede på 1950-tallet medlem av en lokal lastebileierforening som delte økonomiske og faglige interesser. Nå er målet for den nasjonale bransjeforeningen å kutte femti prosent av utslippene innen 2030, og det vil kreve kunnskapsdeling på tvers og mer systematisk dialog med myndighetene. Klaus var lavmælt og tok neppe ordet i møte med politikere og transporteksperter. Nei, han var mer opptatt av elgjakt, fisking. Og egg. Men takket være han lærte jeg å kjøre bil som fjortenåring, og nå kjører jeg selvsagt Volvo. Volvo el-bil, en grønn XC40. Det hadde han likt.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.