Spaltist Denne teksten gir uttrykk for skribentens personlige holdninger.
Du husker den kanskje? Den 3-armede mørkebrune lysestaken, pyntet med overdådige plastmansjetter og solgule stearinlys. En velkjent klassiker i mange norske hjem på 70-tallet. For de voksne, representerte lysestaken i keramikk en del av tidens trendy innredning. For datidens barn, var den en bekreftelse på at verden inne bak de fire husveggene primært var i brune, grønne og oransje farger. I mange stuer sto 240 liters strømslukende akvarier med små tropefisk, og vinduene var delvis tildekket av hengeplanter i hjemmelagde makramé ampler. Hele herligheten innpakket i klassisk strietapet, som dekket alle vegger, og utløste kløe ved den minste berøring.
Den gangen var det ikke mange barnefingre, som tegnet på tapetet; et lite gratis tips til nåtidens barneforeldre. Men noen husker kanskje også den følelsen av trygghet og varme de mørke fargene ga til hjemmet?
Å innrette i kjølige hvite og grå nyanser med enkle svarte innslag er i dag en tendens hos mange. Trenden har vi faktisk lånt fra innredningen på badet, hvor vi nå forsøker å utbre følelsen av renhet fra luftige hvite håndklær, og det klare vannet til resten av hjemmet. Men vi glemmer dessverre ofte følelsen av varme. Den har vi heldigvis mulighet for å tilføre i innredningen for bare noen få kroner. Neste gang du besøker din lokale bruktbutikk eller loppemarked, så hold utkikk etter keramikkvaser, lysestaker og skåler i avdempede jordfarger fra en av datidens helt store og populære keramikkprodusenter – Guldkroken.
Nord for Jönköping, langs innsjøen Vättern i Sverige, ligger byen Hjo, hvor Guldkroken produserte sin etterspurte keramikk fra 1940-tallet og helt fram til 2007. Fra 60-tallet og flere årtier fram, ankom mengder med turistbusser for å besøke Den Röda Boden i Hjo, hvor 2.-sorterings keramikkvarer ble langet over disken i stor stil. På 70- og 80-tallet var keramikken særdeles etterspurt, da både farger og utforming av tingene traff midt i blinken på datidens trend.
LES OGSÅ: Høstens store skattejakt: Hold fast i vasen eller bordet du er interessert i til du har betalt!
Guldkrokens keramikk er nå klar for en ny renessanse. Heldigvis har mange nordmenn også vært flittige besøkere i Hjo før i tiden. Derfor er det i dag gode sjanser for å finne noen av de vakre brukte vaser og lysestaker, som atter engang kan bidra med nostalgi og varme til nåtidens moderne hjem.
Men samtidig med Guldkrokens storhetstid, blomstret et annet populært designmerke også i perioden, nemlig svenske Boda Nova. I 1971 ble produksjonen av stilrene produkter til bruk i kjøkkenet etablert av Erik Rosén, i den lille byen Boda i Småland. Erik Rosén var på dette tidspunktet også sjef for det velkjente glassbruket Kosta Boda. I 2005 ble virksomheten oppkjøpt av finske Iittala, men mange av de vakre glass, bestikkserier, tallerkener og skåler fra glanstiden på 70- og 80- tallet har heldigvis overlevd fram til i dag.
Du kan fremdeles finne flere av Boda Novas vakre designs til greie priser på loppemarkeder og i gjenbruksbutikker. Men populariteten er økende, og grønndekorerte glass i serien «Season» eller spisebestikk i serien «Zenit soft» forsvinner ofte ganske fort, når de legges ut for salg i Facebook grupper, Tise.no eller på Finn.no. Jeg ville absolutt holdt skapt utkikk etter ensfarget hverdagskeramikk som tallerkener, boller og oppsatser i mørkeblå, brune og gammelrosa farger, og glassprodukter med grafiske mønstre i samme fargenyanse.
Designet og kvaliteten er ofte lett gjenkjennelig, men se etter Boda Nova-merket under tallerkener, og på sidene av bestikket.
Håper du har hellet med deg!
Retro-ekspert Pia Zurbuchen-Svensson tar oss med på loppemarked for å lære oss fem smarte ting.