Både far og sønn sørget. Kanskje særlig Oliver Sramek, som da var 11 år gammel. Han hadde sett alle filmene med ham.

Skuespiller Paul Walker hadde etablert karakteren Brian O'Connor gjennom flere The fast and the furious-filmer. En novemberdag i 2013 steg han og kameraten Roger Rodas inn i en Porsche Carrera GT og raste av gårde, på ordentlig, dette var ikke film.

I lyktestolpe

Etterforskningen indikerte at kameraten bak rattet holdt 160 kilometer i timen da de smalt inn i en lyktestolpe. California-veiene og en Porsche hadde krevd enda et offer fra Hollywood, Paul Walkers endelikt minnet skremmende om James Deans i 1955.

Men bilen som Paul Walker hadde brukt i Furious-film nummer 6, en Ford Escort, hadde brent seg inn på Oliver og Daniels netthinner.

 

Natt til 1. april kunne de to kjøre et ferdig mesterverk, en tro kopi av Escort-en, fra hjemmet på Tolvsrød inn til kinopremiéren på The fast and the furious 7 i Tønsberg.

– Jeg er jo glad i gamle biler, smiler pappa Daniel Sramek, som til daglig jobber i byggebransjen.

I mange år har han brukt store deler av fritiden på å skaffe og restaurere skatter fra 60- og 70-tallet, blant annet en Land Rover og en Ford Zodiak, erkeengelske begge to.

Fant gammelt vrak

– Oliver ble i fyr og flamme over Escort-en i Furious-filmen. Vi satte i gang jakten, og fant et gammelt vrak i Buskerud, forteller Daniel Sramek.

 

Far og sønn fraktet bilen hjem til pappas verksted.

– Motoren var knøttliten. Inventaret i bilen var nesten helt borte.

Det var bare å sette i gang. En høstkveld i fjor begynte de to å plukke den grønne bilen fra hverandre. De skar og skrudde, kuttet og sveiset. Helger gikk med. Juleferien. Kvelder, flere helger. Fra England bestilte de gamle og nye deler til prosjektet, en motorspesialist i Norge hadde en nyoverhalt motor stående. Langsomt, langsomt begynte bilen å ligne. Særlig etter at den hadde fått den helt riktige blåfargen.

Kopierte modell

– Hvor mange penger har dere brukt på prosjektet?

– Vi kjøpte vraket for 30.000 kroner. Det er ikke lett å finne slike biler, og de er populære. Så har vi importert deler fra England og en nyoverhalt motor i Norge for til sammen 120.000 kroner. Staten har tjent gode momskroner på prosjektet.

Inne på kjøkkenet står en liten modell av Paul Walkers Escort, en replika, altså gjenskapt til minste detalj.

– Vi bare kikket på den for å finne ut hvordan bilen skulle bli, forteller Oliver.

– Den eneste forskjellen er sidespeilene, vi har litt større.

Riktignok er ikke bilen helt som Paul Walkers. Escorten deres er bygget i Tyskland, og ikke i England; etter utallige streiker på fabrikken der ga Ford opp og flyttet produksjonen til Köln i Tyskland. Motoren er en 1.600 kubikkcentimeter stor sak av Kent-typen, og ikke Walkers ildsprutende tolitersutgave.

– Vi har en MK1, en 1973-modell. Den er bygget i Tyskland, men den er egentlig engelsk, insisterer Daniel Sramek og humrer litt.

– Ja, vi er autofile, begge to.

Større motor

– Hvor mange timer har dere brukt på Escort-en?

– Det tør jeg ikke regne på, engang.

– Hva er din drømmebil, Oliver?

13-åringen tenker seg om. Ruller kanskje gjennom Furious-filmene på sin indre netthinne. Så kommer det:

– Nissan Skyline, som Paul Walker brukte i en av de tidligere filmene.

– Men du er 13 år, og får ikke kjøre bil før om fem år?

– Nei, men det er greit, det.

– Han skal bli med på Challenge-løp for veteranbiler, som kartleser, erklærer Daniel, som ikke ser bort fra at de snart setter Escort-en inn igjen på verkstedet, i tilfelle de kommer over en sprekere motor.

 

Rally Monte Carlo

– Neste trinn er å bytte motor og drivverk. Nå kan bilen gjøre opp mot 140 kilometer i timen, det går forresten ganske kjapt dit. Med ny motor og drivverk kan den gjøre 200 kilometer i timen. Drømmen er å kjøre den på racerbanen på Rudskogen, sier pappa Daniel.

Og kanskje en vakker dag, om noen år, sitter Oliver bak rattet på en Porsche, med pappa Daniel som kartleser på selveste Rally Monte Carlo.

– Det hadde vært en drøm som gikk i oppfyllelse, smiler begge to.