Fjordfesten-annonse stoppet av Facebook – arrangørene frykter for billettsalget

JUBILEUM MED BISMAK: Fjordfesten har de siste årene samlet over 10.000 publikummere. Etter at Facebook stoppet festivalens annonser, frykter arrangørene billettsvikt for årets festival. Bildet er fra Fjordfesten 2015.

JUBILEUM MED BISMAK: Fjordfesten har de siste årene samlet over 10.000 publikummere. Etter at Facebook stoppet festivalens annonser, frykter arrangørene billettsvikt for årets festival. Bildet er fra Fjordfesten 2015. Foto:

Arrangørene av Fjordfesten i Sandefjord fortviler etter at Facebook i forrige uke stoppet annonseringen for festivalen.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Fredag ettermiddag åpner den tiende utgaven av Fjordfesten, og løpet av helgen står publikumsvennlige navn som Broiler, Nico & Vinz, DDE, Ina Wroldsen og Åge & Sambandet på plakaten.

Arrangørene er likevel engstelige for at billettsalget ikke blir så bra som de håper på. Tirsdag i forrige uke stoppet nemlig Facebook festivalens første annonsekampanje, og begrunnet det med at det var alkoholreklame.

– Veldig bevisste

– Dét var det definitivt ikke. Kanskje er det bilder fra festivalen der noen holder i et glass, men vi er veldig bevisste på at Fjordfesten ikke skal reklamere med alkohol, sier informasjonsansvarlig Cecilie Feen.

Facebook er en av Fjordfestens hovedkanaler for markedsføring.

LES OGSÅ: Rockeveteranens råd til de unge Fjordfesten-artistene: – Gi jernet og vis glede!

– Selv om forhåndssalget har vært bra, er det mange som venter helt fram til festivalstarten med å kjøpe billetter, blant annet for å sjekke hva slags vær det blir. Derfor er det utrolig viktig for oss å være tydelige på Facebook, for å minne folk på festivalen.

Fikk medhold, men ...

Etter klage fra Fjordfesten-arrangørene, godkjente Facebook annonsen.

Artikkelen fortsetter under bildet

BLE STOPPET: Facebook har stoppet de aller fleste av Fjordfestens annonser. (Foto: Skjermdump)

BLE STOPPET: Facebook har stoppet de aller fleste av Fjordfestens annonser. (Foto: Skjermdump)

– De var enige i at annonsen fulgte retningslinjene dere. Likevel er ni av de ti påfølgende annonsene blitt stoppet. Det er helt uforståelig for oss, og nå frykter vi at Fjordfesten kommer til å tape billettinntekter på grunn av dette, forteller Feen.

LES OGSÅ: Tar låven i egne hender og lager countryfest på gården

Hun legger til:

– Det er svært frustrerende at mediekanalen ikke kan håndtere også de mindre annonsørene, som er helt avhengige av å få budsjettene i balanse for å drive.

Vanskelig å få kontakt

Feen sier Fjordfesten-arrangørene de siste dagene også har hatt problemer med å få kontakt med Facebook-administrasjonen.

LES OGSÅ: Tidenes konsertsommer i byen

– Torsdag kveld fikk vi beskjed om at de ikke kunne kommentere saken da. Derfor vet vi heller ikke hvorfor annonsene våre fremdeles er sperret. Trøsten nå er at det er meldt ganske godt vær for fredag og lørdag, og at folk forhåpentligvis møter opp uansett.

Sandefjords Blad har ikke lyktes med å få kontakt med Facebooks administrasjon.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags